Sv: Tør vi bry oss?
Opprinnelig lagt inn av shute, her.
Det er ikke en vurdering privatpersoner behøver å gjøre. Er man bekymret for et barn sender man en melding, så vil barneverntjenesten vurdere om det er grunnlag for å åpne undersøkelse ut fra det som fremkommer i meldingen.
Jeg syns dette blir litt vel enkelt, for å være helt ærlig. Det er ikke "bare" å melde en bekymring til barnevernet. Spesielt ikke når man vet at det er mange saker som bare henlegges fordi det ikke er nok å "gå på". Jeg tenker at det er et vel så stort behov for å skolere de som ser barnet hver dag i hva det er man skal se etter og når man melder bekymring. Og hvordan disse eventuelt veileder foreldre som melder sin bekymring til dem.
Skal man melde bekymring, som privatperson, er det viktig å vite hvordan man skal gjøre det, hva konsekvensene blir for en selv og hva det er som faktisk fører til at det åpnes sak. Det er ikke til å stikke under en stol at spesielt saker som blir henlagt kan føre til en heksejakt på den eller de som som har meldt bekymring. Og det kan, for noen familier, være en voldsom belastning å bli jaktet på i lokalmiljøet.
Jeg mener selvfølgelig ikke at man ikke bør melde bekymring. Jeg har selv backet en melder. Men jeg tror det er for lite kunnskap prosessen rundt melding, hva som kan føre til en sak og hva det rett og slett ikke har noen hensikt å melde om fordi det henlegges, eller om man faktisk bør melde likevel, fordi også henlagte saker har en verdi.
|