Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg sier at det jeg observerer er mye mer fordommer som går på opprinnelse, etnisitet og religion, heller enn hudfarge. Er du uenig med meg i dette? Tallullha, sa jo nettopp tidligere i tråden at det faktisk er dette som er definisjonen på rasisme i dag.
(Spennende diskusjon. Tallulha mener at jeg ikke har greid å oppdatere meg på hva ordet rasisme innebærer i dag. Og du mener at jeg trekker rare slutninger fordi jeg observerer det som ordet rasisme innebærer i dag. Hva legger du i det da?)
Men det er vel ikke lenger vanlig å definere rasisme som fordommer basert på hudfarge? Det er i hvert fall ikke det som ligger til grunn for undervisning om rasisme i samfunnsfag og historie i videregående skole. Der knytter man begrepet opp mot fordommer mot andre kulturer, andre etniske grupper osv. Det er sånn det defineres i Store norske leksikon også:
Sitat:
Det moderne rasismebegrepet, ofte kalt nyrasisme, inkluderer andre egenskaper ved mennesker enn rase, som kultur. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur er av mindre verdi enn andre.
Kilde