|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
This is normal!
|
Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?
Selvfølgelig eksisterer hets basert på hudfarge. Det er jo bare å lese en hvilken som helst sak på db.no eller nettavisen.no der de har åpnet kommentarfeltene.
|
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Nå leser ikke jeg kommentarfelter.
|
|
|
#3 |
|
This is normal!
|
Så du skriver at du mener det ikke er fordommer i Norge i dag basert på hudfarge/utseende kun ut fra egen erfaring? Det er da en veldig rar slutning.
|
|
|
|
#4 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har du fått inntrykk av at jeg ikke gjorde det?
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Dette syns jeg var godt skrevet. Det hender jeg tar meg selv i rasistiske tanker også, og da er det veldig nyttig at jeg kan gjenkjenne det som nettopp det, og kjefte på meg selv. På samme måte som jeg av og til kan tenke skikkelig urimelig om hva som er min feil og andres feil, og må kjefte på meg selv der også. Ganske ofte, faktisk.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvem besitter definisjonsmakten her? Har den krenkede alltid definisjonsretten i slike spørsmål? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Nei, jeg mener ikke alltid at den krenkede har rett. Men jeg er uenig i at motivasjonen må være rasistisk for at handlingen skal være det.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er jeg enig i. Det finnes mange utsagn som er åpenbart rasistiske selv om ikke motivasjon er rasistisk. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Jeg sier at det jeg observerer er mye mer fordommer som går på opprinnelse, etnisitet og religion, heller enn hudfarge. Er du uenig med meg i dette?
|
|
|
#10 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det er vel ikke lenger vanlig å definere rasisme som fordommer basert på hudfarge? Det er i hvert fall ikke det som ligger til grunn for undervisning om rasisme i samfunnsfag og historie i videregående skole. Der knytter man begrepet opp mot fordommer mot andre kulturer, andre etniske grupper osv. Det er sånn det defineres i Store norske leksikon også:
|
|
|
#11 |
|
Leser
|
Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Tror det kan være lurt å ha med alt:
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Nå skjønner jeg rett og slett ikke hva du mener, med tolkning/ikkevite/vite/før/etter.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|