Sv: Har du latt håret bli grått?
Jeg synes det er synd at fokuset så ofte settes på hvor ung/gammel man ser ut. Jeg er enig med f.eks. Toffskij i at det er, tja, rimelig og uproblematisk å prøve å se bra ut, og så er det jo gjerne sånn at mange av de pene trekkene man ser hos seg selv er ting som ofte endres/svekkes med økende alder (håret blir tørrere og sprøere, huden mindre glatt, kroppen mindre fast), sånn at det å prøve å se fin ut ofte faller sammen med at man ser litt yngre ut enn man ville gjort uten innsats. Men jeg tror ikke nødvendigvis poenget er at man vil se yngre ut likevel, bare at man vil se penere ut. Så er det en sånn litt trist tanke som gjennomsyrer samfunnet om at folk - særlig damer - må være unge for å være vakre, og dermed setter man mentalt likhetstegn mellom å "prøve å se bra ut" og "prøve å se ung ut".
Når man har bikket førti, bruker folk gjerne "jøss, er du såpass gammel, du ser da mye yngre ut" som synonym for "du ser bra ut". Og det er jo egentlig en tanke jeg er uenig i. Hvis folk ikke synes jeg ser ut som om jeg er midt i førtiårene, så er det fordi de har et forvrengt mentalt bilde av hvordan "damer midt i førtiårene" ser ut. For damer midt i førtiårene, de ser ut som meg og mine jevnaldrende, og sammenligner man med faktiske, ekte damer, så er det faktisk ikke sant at jeg ser yngre ut enn jeg er.
Det var muligens et sidespor. Men jeg er altså litt enig med Maverick i at det er synd, og ofte ikke helt flatterende, dersom noen desperat prøver å se yngre ut enn de er. Jeg er derimot ikke helt enig i at alle forsøk på å farge vekk grå hår (eller jevne ut forskjellen mellom det brune og det grå) trenger å være forsøk på å se yngre ut enn man er. Det kan fint bare være at man ønsker seg en jevnere og/eller mer flatterende farge på håret enn man har fra naturens side, og det synes jeg er like greit å gjøre nå som jeg syntes da jeg var 25.