Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Skal lage middag til ei som ikkje tåler ...

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-14, 20:14   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal lage middag til ei som ikkje tåler...

Jeg sitter og tenker her og det du får mest trøbbel med er faktisk paprika, for det er paprika i veldig mye krydder. Men hvs du tenker litt mer tradisjonell mat kan du jo ha:

Rent kjøtt
Rotgrønnsaker
Andre grønnsaker
Potet
Potetmos
Saus som du lager selv og sper med noe annet enn mel og melk. (Du kan bruke maisenna eller potetmel og du kan bruke melkeerstatninger/fløteerstatninger ved behov).
Hva med karbonader (du må nok lage dem selv) og/eller koteletter eller stek. Du kan steke potetbåter og grønnsaker i ovnen med litt ojle over, og så kan du lage saus til av stekesky.

Gammel 18-10-14, 20:15   #2
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 59
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Kjøttkaker i brunsaus, potet, gulrot, kål osv. God middag som mange ikke kommer på å lage selv.

Gammel 18-10-14, 22:23   #3
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg sitter og tenker her og det du får mest trøbbel med er faktisk paprika, for det er paprika i veldig mye krydder. Men hvs du tenker litt mer tradisjonell mat kan du jo ha:

Rent kjøtt
Rotgrønnsaker
Andre grønnsaker
Potet
Potetmos
Saus som du lager selv og sper med noe annet enn mel og melk. (Du kan bruke maisenna eller potetmel og du kan bruke melkeerstatninger/fløteerstatninger ved behov).
Hva med karbonader (du må nok lage dem selv) og/eller koteletter eller stek. Du kan steke potetbåter og grønnsaker i ovnen med litt ojle over, og så kan du lage saus til av stekesky.

Ja, eg får trøbbel med paprika. Det er paprika i ALT, har eg ein følelse av. Eg tørr ikkje bruke noko halvferdig.

Steik utgår, eg har aldri laga det. Samme med karbo. Det har eg heller aldri laga :innrømmer:

Eg har tenkt litt, ut fra det som du skreiv, Katta. Kanskje kyllingfilet med bacon av noko anna enn svin, og ei skive sånn snøfrisk inni. Så kan alle ete det. Og så steiker eg masse rot-og andre grønnsaker i ovnen etter eg er ferdig med kyllingen, og lager saus av det som blir att av væske.

Men korleis lager eg saus uten mel og smør? Der treng eg teskei-oppskrift.

Gammel 18-10-14, 23:03   #4
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Kanskje kyllingfilet med bacon av noko anna enn svin, og ei skive sånn snøfrisk inni.

Snøfrisk smøreosten har kumelk i seg. Men det var kanskje fastosten du sikter til? Snøfrisk fastost, Balsfjord ost, og den nye Tine hvit geitost er uten kumelk.

(men hvit geitost er en "aquired" taste altså, :æsj: )

Chili con carne funker; kjøttdeig, løk, mais, masse bønner av ymse typer, tomatpure, spisskummen, chili, og litt salt+pepper+sånt. Ligger en haug oppskrifter på nett. Styr unna ferdigblandede krydder, bare.

Og taco er genialt, med forbehold at jeg ikke aner om skjellene inneholder egg. Jeg mener de glutenfrie tortillasene fra Schær er fri for egg og melk i tillegg til mel, men obs - de er ofte litt tørre. Så kan man ha raspet geitehvitost og raspet vanlig ost, sjekke hva tacokrydderet inneholder og evt lage sitt eget/ha to sauser, og alle kan spise hva de vil

Hvis du skal gjøre det superenkelt er risgrøt på kokosmelk veldig godt, men kanskje ikke helt hva du tenkte
Du kan også få til mye godt med laks stekt i ovn med de ingrediensene du har tilgjengelig, eller pannestekt selvsagt.

Sist redigert av m^2 : 18-10-14 kl 23:09.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.