Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Poenget er vel ikke at det skal lønne seg å arbeide for en ufør, men at det i et samfunnsperspektiv bør lønne seg å arbeide fremfor å gå på trygd, uavhengig av hva årsaken til trygd er. Det betyr ikke at man ikke skal ta vare på de svake i samfunnet, men det er viktig at de som faktisk jobber opplever at det lønner seg. Man kan dessverre ikke stole på at Folk Flest er altruistiske og støtter "fra enhver etter evne, til en hver etter behov"-tankegangen. Folk Flest er mest opptatt av at det skal oppleves rettferdig, og hvis man opplever at man kan "tjene" like mye på trygd som ved å jobbe, så er det dessverre noen der ute som gjør det de kan for å lure systemet, noe som igjen undergraver velferdsstaten.
Her kan jeg nok igjen bruke moren min som et eksempel. Hun tjente altså 270.000 da hun nå gikk av med pensjon, etter 25 år i norsk skole (SFO og utdannet barne- og ungdomsarbeider). Hun har en arvelig sykdom som gir mye smerter i en kroppsdel. Hun går til legespesialister for å følge opp denne lidelsen/sykdommen, og får jevnlig kortison sprøytet inn, i tillegg til at operasjon er påregnelig. Disse legene sier det er helt vanlig å bli ufør med denne lidelsen, særlig når det er snakk om en kroppsdel man bruker svært mye i jobb. De har spurt om de skal sette i gang prosessen. Moren min har sagt nei, fordi hun er så glad i jobben sin. For en som hater jobben sin er det selvsagt enklere å svare ja. Og hvis man da nesten ikke har noe å tape økonomisk i tillegg, blir det selvsagt enda enklere. Jeg synes det er merkelig at man kan være fagutdannet og med full ansiennitet og kun tjene 270.000.