|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Nokon: Jeg synes det er vanskelig å diskutere saker som dette, nettopp fordi jeg kjenner mange som jeg vet vil bli såret av meningene som kommer frem. Så jeg føler et behov for å løpe rundt og klappe på skulderen og forsikre om at jeg mener ikke deg. Eller deg. Eller deg. Sist redigert av 007 : 12-10-14 kl 00:59. Årsak: Skrivefeil. Fandens lange negler! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Det er akkurat det eg og meiner! Det er ein - prinsippielt viktig diskusjon! Og derfor reagerer eg meir på utsagn som Hyacinth sine, som vil kneble diskusjonen, enn på rine som seier at det er tull å forske på årsaker til fibromyalgi.
|
|
|
|
#3 |
|
By the Sea
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Det jeg reagerer på, er at hele debatten (ikke bare her men i media generelt) raskt blir overforenklet, fordummende og fordømmende.
|
|
|
#4 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?På den ene siden er det jo helt klart skjevt all den tid kvinner er gravide, føder og ammer. Og en "skjerp dere"-holdning virker mot sin hensikt. Men samtidig tror jeg heller ikke man kommer noe videre med for stort fokus på at stakkars oss kvinner, vi sitter nå her med altfor mange baller i luften, skal barna følges opp bra og skal det blir jul i heimen så må jo vi henge i stroppen 18 timer i døgnet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
By the Sea
|
Å være bevisste og å ta ansvar for eget liv er helt essensielt i alle sammenhenger for å fåret godt liv.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja om kvinner forblir barnløse. Det er faktisk eneste som skal til for at det skal nærme seg menn-med-barn på fraværsstatitikken. Det bør være et tankekors. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Tja. Mitt inntrykk er at kvinnelige lærere og sykepleiere ofte er hjemme med syke barn, fordi det er mest praktisk at de tar fri, siden mannen har en jobb det er vanskeligere å være borte fra. Mens kvinner som er gift med mannlige lærere eller sykepleiere er ofte hjemme fra jobb når ungene er syke, fordi det er så mye styr for mannens arbeidsplass når det må skaffes vikarer på jobb. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Guava: Jeg vil tro fødsler/post-svangerskap kan spille inn ved å gjøre kvinnekroppen mer sårbar for diverse uten at jeg har vitenskaplig belegg for å si akkurat det. Svangerskap og fødsel medfører et tidsskille for mange kvinner, de fleste får aldri igjen før-gravid kropp slik at det er ikke usannsynlig at den merbelastningen det er på muskler og ledd å bære frem barn kan gi seg utslag i svakheter i muskulatur/spenninger/vondter siden.
Der har man jo to ting - det ene er hva vi kan tillate oss å rangere som et problem i vår del av verden, det andre er hva som skjer med de som er syke. Det er en grunn til at det er ganske vanskelig å overbevise folk i enkelte land om at giftemål innad i slekta ikke er supersmart, de ser jo aldri genfeilene. De dør jo. Og de er vant til at noen barn dør.
Jeg tror det er noe sant i dette, samtidig vet jeg at det klages over at kvinner er hjemme med unger selv om de har en ledende stilling og mannen burde være mer fristilt. Kvinner er stort sett hjemme med unger minst halvparten av dagene uansett, menn er hjemme der det passer.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|