|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Ja det har jeg sett også, tror det mye gjelder vår foreldregenerasjon og ikke vår.
|
|
|
#262 |
|
Mother of Dragons
|
Det som faktisk er foreslått i Sverige (husker ikke om det ble gjennomført) og som sannsynligvis er en fornuftig måte å skru ned forbruket av sykepenger, som man nok må gjøre, er å bestemme at muskel-og skjelettsykdommer ikke utløser sykepenger.
|
|
|
#263 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Har de foreslått det i Sverige, altså? Interessant. Det viser jo at jeg ikke har vært helt på jordet når jeg har foreslått å skille mellom ulike sykdommer. Med mindre svenske myndigheter er helt på jordet (og selvsagt uempatiske |
|
|
|
|
|
#264 |
|
Fortynnet
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Det er jo helt utrolig kjipt å få f.eks. en akutt operasjonskrevende prolaps da, og så ikke få sykepenger? |
|
|
|
|
|
#265 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Forslaget var vel lidelser som ikke ble bedre av å være hjemme. En prolaps lar seg vel ellers ganske greit avdekke på et røntgenbilde vil jeg tro. |
|
|
|
|
|
#267 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Hvis jeg forsto Esme rett, var vel kriteriet at man ikke ble bedre ved sykmelding. |
|
|
|
|
|
#268 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Det var vel kanskje snakk om kroniske muskel- og skjelettplager også? Lidelser der man vet at pasientene ikke blir bedre, men tvert i mot forverres av langtidssykemelding.
|
|
|
#269 |
|
Mother of Dragons
|
Prolaps er en nervesykdom.
|
|
|
#270 |
|
etterpåklokest
|
Det har du sikkert rett i. Men marginene i store deler av næringslivet er ikke store nok til at man har råd til å lønne noen for å være selskap i lunsjen. |
|
|
|
|
|
#272 |
|
Mother of Dragons
|
Kanskje man skulle ha strøket arbeidsgiverperioden i stedet.
|
|
|
#274 |
|
En som trener
|
Ja, enig, samfunnsøkonomisk er det viktig, men for den enkelte bedrift kan det jo være en stor økonomisk belastning. |
|
|
|
|
|
#275 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Interessant det dere skriver. Jeg synes nok likevel det må være noe nytte i at arbeidstaker skal være på jobb. Det er greit å tilrettelegge til en viss grad og for en periode, men det blir ganske belastende for de andre om man ikke får andre til å gjøre jobben fordi arv giver må betale en for å gjøre oppgaver man strengt tatt ikk trenger.
|
|
|
#276 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Å være hjemme med muskel-og skjelettplager er vel ikke bare å ligge på sofaen. Behandlinger (fysio, kiro etc) og turer i skog, trening, hvile etc er vel gjerne bra, både for det akutte og forebyggende/stabiliserende. Det er ikke alltid forenelig med 100% jobb for perioder der det er ille.
|
|
|
#277 |
|
maler
|
Jo, det er fornuftig å bli frikjøpt fra jobb for å drive aktiv behandling. Men jeg synes likevel det er et interessant tankeeksperiment - hva ville skje dersom man ikke lenger fikk sykmelding lengre enn 3-4 uker for den typen plager? Jeg ser for meg flere scenarioer.
|
|
|
#278 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg syns denne var en godt tilsvar, særlig på A-magasinetartikkelen hvor menn forteller flinke piker hvordan det gjøres.
|
|
|
#279 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Hva mener du med at man ikke vet, Tallulah? Er det ikke rimelig sikkert at mye av det som har kommet fram i denne tråden og i utallige artikler om saken før har noe med saken å gjøre? Det kan hende jeg leser deg feil, men jeg tolker utsagnet ditt litt som "det kan virkelig være HVA som helst, altså..." (Jeg får ikke opp linken din, så jeg får ikke lest tilsvaret, dessverre.) |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|