|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Pauset
|
Sv: Gave til egen konfirmant?Jeg satte opp en sparekonto til poden når han ble født, som er ment til gave på konfirmasjonsdag og attenårsdag. Har spart litt i dann og vann siden (maks 200 kr per måned og slettes ikke hver måned), og nå står det vel 10 000 kr der. Jeg har absolutt ikke masse penger, men med god planlegging så går det meste…. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gave til egen konfirmant?Jeg regner med du har kuttet ned på utgiftene til selskapet så mye du kan?
|
|
|
#23 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Gave til egen konfirmant?Festen: Vi har absolutt ingen muligheter til å ha dette i vårt knøttlille hus som er for trangt for oss som allerede bor der. Lokalet vi har fått leie er det rimeligste jeg fant, men kjempefint! Selskapet blir spleiselag med svigers,mamma og oss. Lager det meste av maten selv. Venner baker. Guttungen har selv valgt å be så mange og vet at dette går ut over gave fra oss, han er mer opptatt av å be alle enn penger.
|
|
|
#24 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Gave til egen konfirmant?Jeg synes egentlig festen og antrekket er gave nok. Men vi kommer nok til å gi en pengegave i tillegg til egne barn (øremerket f eks. førerkort), fordi vi har anledning til det. Jeg hadde ikke gjort det om vi måtte ta opp lån eller sette himmel og jord i bevegelse for det, for de får mer enn nok uansett.
|
|
|
|
#25 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gave til egen konfirmant?
Det synes jeg også, og jeg har til nå hatt inntrykk av at det er nokså gjengs oppfatning. Men det er tydelig at det er mange som også mener at det er uaktuelt. Jeg er litt overrasket over den der "skille seg ut"- kommentaren. Er det virkelig så vanlig å få gave i tillegg til fest og antrekk at man faktisk vil skille seg ut? |
|
|
|
|
|
#26 |
|
maler
|
Sv: Gave til egen konfirmant?Jeg tenker at det trenger ikke være stor gave og det trenger ikke være pengegave, men ingen gave når det er dress og ikke bunad er ikke vanlig. Men han har jo allerede vært med på diskusjonen rundt størrelsen på selskapet. Det at han har mange gjester vil nok også gjøre at han får endel gaver hvis han skal se kynisk på det. Jeg tenker at det er helt greit at gaven fra foreldrene gjenspeiler økonomien i familien, noe annet hadde vært en dårlig ide. Han kan godt få noe han trenger/ville hatt behov for uansett.
|
|
|
#27 |
|
Personlig pessimist
|
I min familie gis det gave til egen konfirmant. Jeg har nok sett på det som en "selvfølge", sånn sett. Men rent fornuftsmessig er det jo ingen tvil om at fest og antrekk holder lenge! Jeg fikk pengegave og smykkesett av mine foreldre, i tillegg til festen og bunad.
|
|
|
|
#28 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Gave til egen konfirmant?Gir man gave til eget barn i barnedåp også da? |
|
|
|
|
|
#29 |
|
maler
|
Det varierer nok mer, noe som er naturlig i og med at ungen ikke skjønner hva som skjer.
|
|
|
#31 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gave til egen konfirmant?Han får jo masse! Selskap, dress og ikke minst støtte til å drive med fritidsaktivitet. Han vet helt sikkert at dere ikke har råd til noe stort i tillegg. Kan han ikke få et Obosmedlemskap og/eller noen fine mansjettknapper i stål e.l.? |
|
|
|
|
|
#35 |
|
WF: BNBE
Sv: Gave til egen konfirmant?Kan han få lommepenger til turen? Har dere noe arvet dere kan gi ham? Jeg er langt unna konfirmant, men mine skal få en ring etter oldemoren og en klokke etter oldefaren de er oppkalt etter. Ikke noe verdifullt, men som en fin gave etter den de er oppkalt etter. Ellers syns jeg gavekort på trafikalt grunnkurs høres fint ut.
|
|
|
|
#36 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Gave til egen konfirmant?En liten ting ville jeg nok gitt ja. Nå vet ikke jeg hva han liker, men jeg har sett masse tøffe smykker til gutt som ikke har kostet mer enn 2-300 kr. Ellers syntes jeg hjemmelaget gavekort med framtidig bidrag til deler av førerkortet var veldig smart! Eller hva med en fotobok med bilder fra han var liten og fram til nå? Ungene mine har fått det i gave fra besteforeldrene sine og de er veldig glad i de bøkene. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Bedreviter
|
Nå er ikke våre døpt, men vi hadde navnefest, og vi ga ikke ungene gave. De fikk ikke julegave fra oss første året heller. Hva var vitsen med det, liksom. De fikk jo masse fra alle andre og hadde ikke noe glede av det uansett. (Og har aldri noen sinne etterspurt det siden.) |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Gave til egen konfirmant?Har snakket med mannen min nå og blitt enige om at vi gir gavekort på mopedlappen. Dermed deler vi opp utgiftene over en del tid, og kan begynne å spare nå. Det blir totalt ca. 8000,men om vi begynner å spare fra neste lønning går det greit innen han begynner på kurs om ett år.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|