Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gave til egen konfirmant?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-14, 18:57   #21
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gave til egen konfirmant?

Jeg satte opp en sparekonto til poden når han ble født, som er ment til gave på konfirmasjonsdag og attenårsdag. Har spart litt i dann og vann siden (maks 200 kr per måned og slettes ikke hver måned), og nå står det vel 10 000 kr der. Jeg har absolutt ikke masse penger, men med god planlegging så går det meste….

Jeg ville nok strukket meg langt for å klare gi en pengegave, så satt opp en sparekonto hvor dere kan spare til tilsvarende til resten av barna.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 19:30   #22
C.D
Bør lage seg en tittel selv

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Jeg regner med du har kuttet ned på utgiftene til selskapet så mye du kan?

Vi lagde mat selv i 2 av 4 konfirmasjoner.
Den ene ville ha tandoori, så da laget vi det pluss skinkestek til den eldre garde. Den andre fikk hjemmelaget koldtbord. Vi sparte mye penger på det.
Lager dere selv, så kan dere handle inn frysevarer på tilbud nå og da og spre utgiftene på det viset.
Vi valgte også billige lokaler. Ingen ville ha bunad, så de fikk klær til ca 1000 kr hver, jentene sine kjoler ble faktisk billigst da vi fulgte med og kjøpte på salg. Dress er dyrt, men gutter vokser mye i den alderen så vi handlet på Dressmann (allerede til jul samme år var dressen for liten).
De fikk 5000 kr i pengegave, men det holdt veldig hardt ja.

Jeg syns og at Katta sitt forslag var lurt, evt om dere har råd til å gi et pengebeløp når feriepengene kommer? Får igjen på skatten? Mine unger hadde forstått om gaven ikke lå på bordet på selve dagen og godtatt det.

Gammel 03-09-14, 21:54   #23
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Festen: Vi har absolutt ingen muligheter til å ha dette i vårt knøttlille hus som er for trangt for oss som allerede bor der. Lokalet vi har fått leie er det rimeligste jeg fant, men kjempefint! Selskapet blir spleiselag med svigers,mamma og oss. Lager det meste av maten selv. Venner baker. Guttungen har selv valgt å be så mange og vet at dette går ut over gave fra oss, han er mer opptatt av å be alle enn penger.
Vi bruker sånn omtrentlig 30-40.000 på gutta sin idrett i året.
Datteren min kommer til å få bunad, den henger allerede i skapet, jeg har to. Om den må sys om har jeg proff bunadsyerske i venneflokken som ordner det.
Skal snakke med mannen min når ungene er i seng, om vi kan spare f.eks 500,- i mnd. hver av oss frem til mai, så blir det kanskje til gavekort på trafikalt grunnkurs.

Gammel 03-09-14, 22:21   #24
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes egentlig festen og antrekket er gave nok. Men vi kommer nok til å gi en pengegave i tillegg til egne barn (øremerket f eks. førerkort), fordi vi har anledning til det. Jeg hadde ikke gjort det om vi måtte ta opp lån eller sette himmel og jord i bevegelse for det, for de får mer enn nok uansett.

Gammel 03-09-14, 22:23   #25
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes egentlig festen og antrekket er gave nok.

Det synes jeg også, og jeg har til nå hatt inntrykk av at det er nokså gjengs oppfatning. Men det er tydelig at det er mange som også mener at det er uaktuelt. Jeg er litt overrasket over den der "skille seg ut"- kommentaren. Er det virkelig så vanlig å få gave i tillegg til fest og antrekk at man faktisk vil skille seg ut?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 22:24   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det trenger ikke være stor gave og det trenger ikke være pengegave, men ingen gave når det er dress og ikke bunad er ikke vanlig. Men han har jo allerede vært med på diskusjonen rundt størrelsen på selskapet. Det at han har mange gjester vil nok også gjøre at han får endel gaver hvis han skal se kynisk på det. Jeg tenker at det er helt greit at gaven fra foreldrene gjenspeiler økonomien i familien, noe annet hadde vært en dårlig ide. Han kan godt få noe han trenger/ville hatt behov for uansett.

Gammel 03-09-14, 22:26   #27
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det synes jeg også, og jeg har til nå hatt inntrykk av at det er nokså gjengs oppfatning. Men det er tydelig at det er mange som også mener at det er uaktuelt. Jeg er litt overrasket over den der "skille seg ut"- kommentaren. Er det virkelig så vanlig å få gave i tillegg til fest og antrekk at man faktisk vil skille seg ut?

I min familie gis det gave til egen konfirmant. Jeg har nok sett på det som en "selvfølge", sånn sett. Men rent fornuftsmessig er det jo ingen tvil om at fest og antrekk holder lenge! Jeg fikk pengegave og smykkesett av mine foreldre, i tillegg til festen og bunad.

Gammel 03-09-14, 22:27   #28
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gir man gave til eget barn i barnedåp også da?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 22:28   #29
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det varierer nok mer, noe som er naturlig i og med at ungen ikke skjønner hva som skjer.

Gammel 03-09-14, 22:30   #30
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

I min krets gjør man det hvertfall.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 22:30   #31
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Han får jo masse! Selskap, dress og ikke minst støtte til å drive med fritidsaktivitet. Han vet helt sikkert at dere ikke har råd til noe stort i tillegg. Kan han ikke få et Obosmedlemskap og/eller noen fine mansjettknapper i stål e.l.?

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 22:31   #32
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Vi gjorde det, ja.

Gammel 03-09-14, 22:34   #33
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har gitt ungene våre dåpsgaver. Alle har fått barnesølje.

Gammel 03-09-14, 22:34   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Våre har fått sølvskje.

Gammel 03-09-14, 22:38   #35
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan han få lommepenger til turen? Har dere noe arvet dere kan gi ham? Jeg er langt unna konfirmant, men mine skal få en ring etter oldemoren og en klokke etter oldefaren de er oppkalt etter. Ikke noe verdifullt, men som en fin gave etter den de er oppkalt etter. Ellers syns jeg gavekort på trafikalt grunnkurs høres fint ut.

Gammel 03-09-14, 22:41   #36
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

En liten ting ville jeg nok gitt ja. Nå vet ikke jeg hva han liker, men jeg har sett masse tøffe smykker til gutt som ikke har kostet mer enn 2-300 kr. Ellers syntes jeg hjemmelaget gavekort med framtidig bidrag til deler av førerkortet var veldig smart! Eller hva med en fotobok med bilder fra han var liten og fram til nå? Ungene mine har fått det i gave fra besteforeldrene sine og de er veldig glad i de bøkene.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 22:41   #37
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er ikke våre døpt, men vi hadde navnefest, og vi ga ikke ungene gave. De fikk ikke julegave fra oss første året heller. Hva var vitsen med det, liksom. De fikk jo masse fra alle andre og hadde ikke noe glede av det uansett. (Og har aldri noen sinne etterspurt det siden.)

De fikk alt gavepapiret da, og det gledet dem stort.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 22:43   #38
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Standard

Har snakket med mannen min nå og blitt enige om at vi gir gavekort på mopedlappen. Dermed deler vi opp utgiftene over en del tid, og kan begynne å spare nå. Det blir totalt ca. 8000,men om vi begynner å spare fra neste lønning går det greit innen han begynner på kurs om ett år.

Gammel 03-09-14, 22:44   #39
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo en fantastisk generøs gave, Susse. Virkelig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 22:47   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det er en veldig flott gave. Gavekort på noe av det hadde også vært en flott gave.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.