Sv: Forskning?
Jeg synes forskning på fenomener er viktig, og selv om man som realist kan fnise bittelitt i skjul over alle de tilsynelatende pussige temaene som velges (middagstider for melkebønder i Trøndelag var en klassikersnakkis på NTH i hin hårde dage - visste dere at man på nittitallet i større grad hadde gått tilbake til såkalt nons, altså å spise middag i 12-14-tiden, slik man gjorde i gamle dager, i stedet for 16-17-tiden, som var blit sedvane også blant melkebønder i Trøndelag på 70-80-tallet?), så mener jeg ikke all forskning skal lønne seg.
Jeg er også hardt oppdratt på at grunnforskning ikke nødvendigvis har størst verdi for den delen av miljøet som utøver den, og at det ofte er i brytningspunktet mellom forskningsområder at innovasjonen skjer. Bioteknologi og medisinsk forskning, anyone? Jeg kan tenke meg at det er mange innen reklame og kommunikasjon som er villig til å betale mye for denne typen fenomenologisk forskning?
Når det er sagt, deler jeg forundringen og den litt emne smaken i munnen av tabloidiseringen av akkurat dette prosjektet, nettopp fordi det er så ekstremt personlig rettet mot to (spesielt i startfasen) særlig unge jenter; det går på personlige kvaliteter og egenskaper - og virker uvanlig dårlig formidlet. Kombinasjonen virker nokså uheldig.
|