Sv: Lærerstreik!
Gaia: Jeg tror på deg når du sier det, for jeg har jobbet med slike lærere selv noen ganger. I snitt finnes det vel en slik kommer kl. 10.00 og går kl. 14.00 på hver eneste skole, vil jeg tro. Spørsmålet er om det er riktig å gjøre yrket mindre attraktivt og arbeidsdagen vanskeligere for det store, store flertallet som faktisk er på skolen mye mer enn fire timer pr. dag. Jeg avtaler gjerne møter med foreldre kl. 9.00 selv om undervisningen min ikke begynner før 10.00 og det kunne virkelig ikke falle meg inn å si til foreldrene at jeg er snill (?) som er kommer en time før undervisningen begynner. Jeg er alltid på jobb senest 8.30 nå undervisningen begynner 10.00 uansett. I år starter timene mine 10.00 to dager i uken og 12.00 en dag, jeg kommer 7.45 når timen starter 8.00 og senest 8.30 når jeg starter seinere, ganske enkelt fordi jeg ville fått utrolig mye helgearbeid om jeg ikke gjorde det. Vi har litt begrenset med parkeringsplasser på mitt arbeidssted og det er veldig ofte fullt når skal parkere 8.30, de fleste kommer altså før det.
Elg: Hvorfor i all verden er du usikker på om lærerne jobber de timene de får betalt for? Hva er det med denne yrkesgruppen som tilsier at det er langt flere unnasluntrere her enn i andre grupper? Jeg skjønner det bare ikke. Det er f.eks mange FP-ere som har timelønn og som tilbringer en time eller to på forum i uken. Mister du nattesøvnen fordi disse åpenbart jobber mindre enn de får betalt for, eller gjelder uroen din bare lærere?
|