Sv: Bonde skjøt hund
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
Ja, jeg er enig i det. Men i denne saken ser jeg ikke hvordan man skal kunne forsvare å drepe overhodet. Ja, hunden skulle vært i bånd. Men å drepe fordi noen ikke overholdt en regel (i alle tilfeller var det jo ikke hundens skyld!) er jo helt hårreisende. Å drepe prinsipielt? Er det rart det er krig i verden.
Merk at jeg _ikke_ kjenner eller vet noe om noen av de involverte parter og nå uttaler meg generelt.
Hundeeier som synes det er lurt å slippe en hund inne hos beitense bufe er sjelden hundeeiere som tar til seg en vennlig oppfordring om å ta hunden i bånd. Derimot er dette ofte hundeeiere som gjerne svarer med ukvemsord og trusler.... Det er leit at det er hunden som må bøte med livet, for problemet er jo helt og holdent eier. Men slik er det nå, og fram til alle hundeeiere blir ansvarlige med respekt for både bufe, viltlevende dyr og andre mennesker vil slike situasjoner oppstå. Det er hundeeier som velgerne ta med seg et livsfarlig (for sauen) redskap med egen vilje og hjerne inn til beitende dyr og slippe den løs.