Sv: Bunad til menn
Jeg ønsket meg en slik kvinnebunad fra Hallingdal nå på 17.mai, da jeg ble nødt til å bruke en hvilken som helst kjole pga kulemage.
Jeg synes ellers (for å utdype mitt syn nærmere) at det å bære en bunad fra stedet man kommer fra ofte gir en ekstra stolt følelse av identitet. Min samboer har bunad fra hjemstedet sitt på sunnmøre, og når han har på seg den blir han ekstra stolt og patriotisk, og mener selvfølgelig at den er den fineste bunaden i landet. (og så han som var uhyre skeptisk, og i utgangspunktet "aldri" skulle ha bunad, men som til slutt lot seg overtale av en ivrig mor, svigermor og samboer. Nå er han veldig glad i den, og nekter å ha på noe annet i konfirmasjoner og bryllup, selv om jeg ikke kan bruke min nå som jeg er gravid). Det samme opplever jeg med et par andre kamerater som har bunad fra hjemstedene sine. Ok, de er litt barnslige da, skryter og "krangler" om hvilken som er finest, sammenligner kniver etc Særlig han ene, fra Skien, er jo litt patriotisk til vanlig også da, og ivrig Odd-supporter etc, men når han har på bunaden sin, da er han ekstra fra Telemark, hvis dere skjønner. Tror til og med han "prekær" litt mer når han har den på. Merkelig nok er det først og fremst mannfolka som er slik virker det som. Skikkelig patriot i forhold til sin bunad. Til og med min stefar på over 70 år. Jentene er mer opptatt av hvilken de synes er finest, og hvilken de tar seg best ut i, og har en tendens til å synes at alle andre bunader er finere enn den de har selv.
Jeg har en bunad fra mitt hjemsted, et helt annet sted i landet enn samboers, men det har ingen ting å si. Det er ikke sånn at de skjærer seg med hverandre uansett, og bunaden hans matcher ikke kvinnebunaden fra samme sted noe mer enn den matcher min bunad.
Sist redigert av My : 22-05-07 kl 15:16.
|