Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)
Opprinnelig lagt inn av mrc, her.
For meg var det imidlertid klare mål for hva pengene skulle brukes til - i hovedsak ble det datautstyr, førerkort, ekstra penger når man skulle begynne å studere - temmelig lite gikk egentlig til "ekstra forbruk".
Her også Jeg brukte mye av pengene til å kjøpe utstyr til hus og heim slik at det skulle bli en smidig overgang til studentlivet når jeg skulle flytte ut. Etter at jeg fikk førerkort og bil gikk jo en god del til bilutgifter, men på samme tid fikk jeg muligheten til å jobbe mer, ha flere jobber innen ulike kategorier, og dermed opparbeide mer arbeidserfaring (gikk på både videregående skole og universitet et stykke borte i én retning, og jobbet et stykke borte i andre retningen slik at jeg tapte mye tid ved å bruke kollektiv).
Jeg brukte riktignok noen av pengene til klær, men det var fordi jeg sluttet å be om penger til klær hjemme da jeg startet å jobbe (og uansett var det aldri snakk om mengder - til det har jeg vært for lite interessert i den slags) så jeg kan ikke si at jeg økte forbruket på en negativ måte fordi jeg begynte å tjene penger selv. Ei heller er det noe jeg kjenner veldig igjen fra omgangskretsen min hvor jeg syns de aller fleste har hatt et sunt og rasjonelt forhold til opptjente midler - noe de nyter godt av i dag som de fleste sitter med egen bolig og grei økonomi til tross for gjerne minst 3 år med høyere utdanning.
|