Sv: Frastålet kjoler i leid sommerhus
Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.
Så det dere sier her er at hvis en av ungene glemmer igjen Ipad/telefon/klær osv. så er det huseiers eller den første som ankommer huset sitt etter at man har reist? Gjelder dette også hvis man glemmer igjen ting på en restaurant, f.eks. solbriller - en del av tipsen til servitøren som evt. finner det? "Finner'n er vinner'n" - i alle sammenheng...
Nei, jeg sier ikke det. Jeg synes ikke det er greit å stjele. Hvor får du det fra? Hvis kjolene faktisk hang i skapet, og noen faktisk stjal dem, så er det selvsagt ikke greit på noen måte.
Men hvis jeg hadde glemt igjen noe, og kom tilbake og oppdaget at det var borte, så ville jeg antagelig - hvis det ikke var noe dyrt eller viktig - trukket på skuldrene og tenkt at jeg fikk passe bedre på neste gang. Og så ville jeg prøvd å ikke irritere meg altfor mye over det.
Det er forskjell på å si at man må ta ansvar for å passe på tingene sine og å si at det er greit å stjele ting som andre ikke passer på. Det er litt det samme som å si at man ikke bør ha penger liggende løst i en åpen veske på toget - det er uansett ikke greit at folk stjeler, men siden det nå en gang finnes folk som stjeler, så er det lurest å prøve å sikre seg mot det.