Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-14, 16:23   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Som lærer får jeg fullestendig fnatt av "hvis jeg skal orke denne jobben, så må jeg ha fleksibilitet" eller "den fleksible arbeidstiden og avspaseringen/ferien/den familievennlige arbeidstiden var hovedårsaken til at jeg ble lærer". Ja, fleksibilitet er et gode, men om DET er alt som holder en til jobben bør en søke seg ny jobb..

For min del er det ikke "det eneste som holder meg i jobben", da hadde jeg neppe holdt ut så lenge. Men når lønna er sånn på det jevne (som i at jeg kan få like høy lønn i andre jobber jeg er kvalifisert for) og man lurer på om gresset er grønnere på den andre sida av skolegjerdet, er det lett å ta avgjørelsen når det godet som fleksibel arbeidstid er forsvinner.
Dessverre tror jeg, eller vet jeg, at mange tenker som meg, og på min skole er det i alle fall slik at det er de mest ettertraktede lærerne (realister med hovedfag, f.eks.) som mest seriøst vurderer å skifte jobb. Jeg tror Erna skal få løfte både høyt og lenge for å få lærerne som blir igjen i skolen opp på et akseptabelt nivå. Det holder ikke å snakke om høyne kvaliteten i skolen i det ene øyeblikket for så i neste øyeblikk gjøre yrket enda mindre attraktivt enn det allerede er.

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Og insinuasjoner om at noen har valgt læreryrket pga arbeidtida, synes jeg ikke det er verdt å svare på, engang. Det er en fornærmelse mot profesjonelle fagfolk med lang utdanning og omtrent like irrelevant som at sykepleiere velger yrket for å møte en lege de kan gifte seg med.

Helt enig.

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Du skal ikke se bort ifra at det finnes sykepleiere som faktisk ble det for å finne seg en kjekk lege. Akkurat som at det finnes lærere som ble det pga arbeidstidene. (Jo, de finnes. Jeg har snakket med flere gjennom årene som har sagt rett ut at det var hovedgrunnen til valg av utdanning.) ikke alle gjør sine veivalg etter De Rette kriteriene.

Jeg tror man skal være særdeles lite oppegående hvis man har startet på lærerutdanningen i løpet av de siste 10-15 årene og gjorde det pga. de gode betingelsene, altså. Går du litt lenger tilbake i tid, tror jeg nok det er lettere å finne lærere som ble det for å ha "mye fri", for da hadde man virkelig mye fri.

rine er ikke aktiv  

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:09.