Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-14, 13:41   #1
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jammen herregud. Det går da vel helt fint an å både ha de (rimelig goddamn opplagte, spør du meg, når man i det hele tatt vurderer læreryrket) tingene du ramser opp der, og fortsatt ha øye for betingelser og lønn?

Eller er "jeg har kun øyne for den oppvoksende generasjon og er ikke et snev på hugget for å sikre kolleger og meg selv gode betingelser" en del av arbeidsbeskrivelsen?

Nå drar du inn lønn. De fleste vil ha en lønn som reflekterer utdanningsnivået og erfaringen til den enkelte, slik det er i dag, uten at jeg synes den ordningen er helt optimal. Sammenlignet med andre med like lang utdanning er det ikke noe å rope hurra for, men vi har stort sett trygge jobber, det betyr jo litt. Ellers er jo denne streiken et tegn på at vi er villige til å kjempe for betingelser.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:44   #2
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

9 av 10 lærere har oppgitt i en undersøkelse at de er 7,5 t på jobben hver dag.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:45   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Nå drar du inn lønn. De fleste vil ha en lønn som reflekterer utdanningsnivået og erfaringen til den enkelte, slik det er i dag, uten at jeg synes den ordningen er helt optimal. Sammenlignet med andre med like lang utdanning er det ikke noe å rope hurra for, men vi har stort sett trygge jobber, det betyr jo litt. Ellers er jo denne streiken et tegn på at vi er villige til å kjempe for betingelser.

Jeg nevnte lønn tidligere også.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:56   #4
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Med all den uviljen som "folk flest" har mot lærere så kan jeg ikke tro annet enn at det i bunn og grunn ligger misunnelse bak. Misunnelse fordi vi har så mye "ferie", og vi går hjem kl 14 hver dag. Folk må fader rullan meg våkne opp snart.

*kaster ut en brannbombe*

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg håper jo jeg tar feil. Men. Mister troen hver gang jeg ser på kommentarfeltene i avisene. Jeg må slutte med det.

Ja, men så får lærere og organiasjonenen deres få oss andre til å skjønne hva dere egentlig vil.
I likhet med mange andre vil jeg tro, så leser jeg ikke de dypgående artiklene om dette (type på forbundene sine sider o.l), men får med meg medieoppslag fra begge sider, diskusjoner her, samt på sosiale medier.
Der fremstår ikke krav og ønsker fra lærerne helhetlig og oversiktlig, mer som
-vi har det så vanskelig på jobb at vi fortjener dette
-det er så mye bråk på jobb at vi får ikke rettet/planlagt i fred
-alle andre har det så fleksibelt på jobb, det vil vi også ha
-de tar fra oss det eneste godet vi har ed å være lærer
-og liknende synesføleargumenter.

Dette er argumenter vi andre kan kjenne oss igjen i, men de fleste av oss innfinner oss med at sånn er våre arbeidsforhold, og som Katta tidligere har bemerket så er det vel ingen andre yrkesgrupper som kjemper for en kollektiv fleksibel arbeidstidsavtale der deler av jobben (selvfølgelig) må få gjøres hjemme.

Jeg vil gjerne forstå hva dere kjemper for, men da trenger dere å kommunisere ut litt bedre og tydeligere argumenter for kampen deres enn det som skjer nå.

Forøvrig når det gjelder kommentarfeltet i avisen, det er vel ikke akkurat et sted man kan peile seg inn på en generell folkemening i noen som helst sak.

Gammel 26-06-14, 13:50   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Sammenlignet med en del andre med tilsvarende utdanning i det offentlige og uten pålagt helge og nattarbeid er livslønn ganske grei.

Guava er ikke aktiv  
Lukket tråd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:12.