Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-14, 13:17   #11
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Den såkalte Mannen i Gata er blendet av lærer"ferier" og "korte arbeidsdager" og til og med her inne, hvor vi fornøyd erklærer oss osm bevisste, nysgjerrige og kunnskapssøkende mennesker, dreier argumentasjonen seg rund "jeg må også..." og "alle andre må også...." og "det er ikke bare lærerne som...".

Jeg ønsker at debatten flyttes opp til samfunnsnivå. Dette dreier seg ikke om hvorvidt f.eks CD synes det er rimelig at f.eks jeg går hjem kl. 14.30 og tar opp igjen arbeidet kl. 20.00 - sett opp mot hennes egen kanskje mangel på fleksibilitet i arbeidsdagen.

Dette dreier seg om kvaliteten på norsk skole.

Jeg har enda til gode å høre et eneste godt argument mot at det er superlurt at jeg kan planlegge og vurdere på tidspunkter som gir aller best utbytte for elevene mine.

Generelt tror jeg denne debatten får en langt bedre kvalitet om lærere slutter å argumentere utfra at vi har det verre enn andre og at våre jobb er viktigere enn andres (jeg gremmes) og om andre som deltar i debatten stopper opp og sjekker hva de drives av når de argumenterer og forhåpentligvis løfter blikket fra "Jammen jeg har jo heller ikke...." til "Hva er best for den norske skolen?"

Nå har partiene ulike oppfatninger om hva som vil gjøre den norske skolen bedre, og det har sikkert vi som debatterer her inne også. Men felles for oss alle, er et ønske om å gjøre skolen stadig bedre. KS sitt forslag er drevet av økonomiske hensyn heller enn pedagogisk kloke tanker og vil gjøre skolen verre. Hør på oss når vi roper ut om det
.

- og akkurat her får lærerne med en gang større forståelse hos meg. Om lærerne og forbundene deres hadde brukt bittelitt energi på å løfte diskusjonen opp på systemnivå, påpeke hva konsekvensen for samfunn og elever er med å gå inn i den nye avtalen er blir det mye lettere å forstå og å sympatisere enn ved at det ropes over seg med lite konkret sutring over lærernes arbeidsforhold (som er arbeidsforhold store deler av befolkningen kjenner seg igjen i, og lever fint med).

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:38.