Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.
Ja, jo, det er sikkert et aspekt å ta med seg. Jeg er bare så opptatt av at de praktisk/estetiske fagene vokser så veldig på å ha dedikerte faglærere med fordypningskompetanse, framfor å ha allmennlærere med et obligatorisk minifag som bare skal ha «fylt opp stillingen».
Ja, det er derfor jeg vil ha begge deler. Mange skoler "erstatter" estetiske fag med innslag fra den kulturelle skolesekken. Da taper elevene dobbelt: De taper viktig kunnskap i å utføre estetiske fag selv, samt lære historikk, samt at de er stuck med lærere som verken forbereder elevene på hva de skal oppleve, eller evner å sette det inn i en relevant sammenheng etterp.
Norske elever taper stort på at estetikk, kunst og kultur blir nedprioritert på den måten. Derfor vil jeg ha faglærere i estetiske fag, og almennlærere som kan såpass om kunst og kultur at de har selvtillit nok til å ta elevenes kunstopplevlelser videre. Man får ikke gode kulturopplevelser av å ha en lærer som sier "nå skal vi på teater/konsert/danseforestilling, dere! Hva det er? Nei, vet ikke, jeg kan ikke så mye om dans, jeg".