Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronprinsfamilien og skolevalg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-14, 11:20   #1
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Zulu: det har kanskje ikke gjort noe for de estetiske fagene isolert, men det gjør mye med lærernes evne til å bruke kreative virkemidler i undervisningen ellers. Eller utnytte potensialet i den kulturelle skolesekken.

Ja, jo, det er sikkert et aspekt å ta med seg. Jeg er bare så opptatt av at de praktisk/estetiske fagene vokser så veldig på å ha dedikerte faglærere med fordypningskompetanse, framfor å ha allmennlærere med et obligatorisk minifag som bare skal ha «fylt opp stillingen».

Gammel 25-06-14, 12:07   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, jo, det er sikkert et aspekt å ta med seg. Jeg er bare så opptatt av at de praktisk/estetiske fagene vokser så veldig på å ha dedikerte faglærere med fordypningskompetanse, framfor å ha allmennlærere med et obligatorisk minifag som bare skal ha «fylt opp stillingen».

Ja, det er derfor jeg vil ha begge deler. Mange skoler "erstatter" estetiske fag med innslag fra den kulturelle skolesekken. Da taper elevene dobbelt: De taper viktig kunnskap i å utføre estetiske fag selv, samt lære historikk, samt at de er stuck med lærere som verken forbereder elevene på hva de skal oppleve, eller evner å sette det inn i en relevant sammenheng etterp.

Norske elever taper stort på at estetikk, kunst og kultur blir nedprioritert på den måten. Derfor vil jeg ha faglærere i estetiske fag, og almennlærere som kan såpass om kunst og kultur at de har selvtillit nok til å ta elevenes kunstopplevlelser videre. Man får ikke gode kulturopplevelser av å ha en lærer som sier "nå skal vi på teater/konsert/danseforestilling, dere! Hva det er? Nei, vet ikke, jeg kan ikke så mye om dans, jeg".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 14:12   #3
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det er derfor jeg vil ha begge deler. Mange skoler "erstatter" estetiske fag med innslag fra den kulturelle skolesekken. Da taper elevene dobbelt: De taper viktig kunnskap i å utføre estetiske fag selv, samt lære historikk, samt at de er stuck med lærere som verken forbereder elevene på hva de skal oppleve, eller evner å sette det inn i en relevant sammenheng etterp.

Norske elever taper stort på at estetikk, kunst og kultur blir nedprioritert på den måten. Derfor vil jeg ha faglærere i estetiske fag, og almennlærere som kan såpass om kunst og kultur at de har selvtillit nok til å ta elevenes kunstopplevlelser videre. Man får ikke gode kulturopplevelser av å ha en lærer som sier "nå skal vi på teater/konsert/danseforestilling, dere! Hva det er? Nei, vet ikke, jeg kan ikke så mye om dans, jeg".

De fleste lærere må regne med å undervise i mer enn ett fag - og det gjelder særlig faglærere i estetiske fag. Det er mye enklere å bruke faglærere i estetiske fag dersom de samme faglærerne også har/ skaffer seg undervisningskometanse i andre fag. Særlig norsk og matematikk er trygge kort hvis man vil ha full, fast stilling i norsk skole. Det er vel ofte der det stikker. Joda, man vil vel ha faglærere - men når de bare kan brukes til en ting blir det vanskeligere å forsvare å ansette dem. Akkurat der har de litt ansvar selv, også.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-16, 13:10   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Måtte bare dra opp igjen denne. Jeg tenker at dersom man tror at nynorsk er noens morsmål, har man såpass lite snøring at man i alle fall ikke bør ha ansvar for ungenes nynorskopplæring.

http://www.vg.no/rampelys/kronprinse...en/a/23634548/

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-16, 13:48   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Måtte bare dra opp igjen denne. Jeg tenker at dersom man tror at nynorsk er noens morsmål, har man såpass lite snøring at man i alle fall ikke bør ha ansvar for ungenes nynorskopplæring.

http://www.vg.no/rampelys/kronprinse...en/a/23634548/

Ja ja, de har jo latt barnet lese opp et dikt av Halldis Moren Vesaas en gang. Så ingen skal komme her og si at de ikke tar ansvar!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:27.