Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Og så syns jeg det er fascinerende at Hege Glad postulerer at privatskoler trekker til seg de kreative, musikalske, beleste og lærevillige, uten et øyeblikk å reflektere over hvorfor de vil bort...
Ja, det er noe der. Jeg syntes innlegget var skrekkelig tendensiøst og ubalansert, og dette kommer fra meg som faktisk er enig med henne i at et større oppbud av privatskoler i Norge nok ville føre til utarming av den offentlige skolen. Med en så liten andel privatskoler som vi har nå, kan det nok fungere omtrent sånn som Polyanna sier, men jeg er også ganske sikker på at det finnes et knekkpunkt et sted. (Meg bekjent finnes det vel ingen land som har en betydelig andel privatskoler og også en likeverdig offentlig skole? Slå meg gjerne i hodet med eksempler.)
Det som irriterer meg mest ved denne debatten er den automatiske «Klart den norske skolen er bra nok for alle!»-retorikken, for det mener jeg ikke den er. Den er fortsatt ikke god nok til å tilpasse undervisningen, og det er store grupper som går under radaren.
|