Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronprinsfamilien og skolevalg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-14, 11:40   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Jeg tenker at det blir flere diskusjoner som sauses sammen. Og grunnen til de sauses sammen er på grunn av det de aller fleste påpeker i tråden. Det er egentlig ikke noe reellt skille mellom rollen Kronprinsesse Ingrid og barnet Ingrid.

Jeg tror de fleste er enige om at man kan sette krav til rollen - det ville vært rart hvis ikke. Jeg har også roller i min jobb - også her på FP, som moderator. Og jeg mener det er rimelig og faktisk også - bra - at det stilles krav til rollene jeg innehar. MEN jeg mener jo at jeg må kunne være en privatperson også. For meg er dette enkelt, jeg har en "lav" rolle i alle sammenhenger, jeg har flere arenaer jeg kan bevege meg i, jeg har et frivillig forhold til alle rollene mine, og er omgitt av hyggelige folk (ikke minst her!), som er rause mot meg. Men man kan ikke gå inn i en rolle og forvente seg at man kan være 100% seg selv, det vil i alle fall være usannsynlig flaks i forhold til rollen og personligheten man innehar.

Nå må jeg si at jeg ikke helt greier å synes så synd på kongefamilien som flere andre, Håkon hadde faktisk mulighet til å abdisere, men gjorde det ikke. Synes ikke det er mer synd i ham eller barna hans, enn i feks Listhaug (som har vært i media fordi hun mottar drapstrussler). I begge tilfellene har foreldrene valgt for barna også.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, de er jo nødt til å forholde seg til at folk er interessert i det meste de foretar seg, og ofte har en mening om det. Men det er forskjell på å innse at sånn er det nå engang, og å argumentere for at det er riktig at det er sånn.

Jeg synes det er riktig at man må forholde seg til den rollen man innehar. Det er mange ting man kan gjøre for at dette ikke skal bli så belastende, men dog. Dette er jo grunnen til at jeg også mener at leger må henvise til abort uansett hva de måtte mene om abort som privatpersoner. Når jeg treffer en lege har jeg en forventning til at vedkommende velger vekk en del private meninger, og setter meg som pasient i fokus. Samme gjelder lærere som er personlig kristne, det synes jeg er helt OK, men det er ikke OK med forkynnelse i skoletiden.

Forskjellen mellom kongefamilien og disse andre rollene er jo at rolleskille ikke er så tydelig, de er 100% "på" hele tiden. Og hvis rollen avviker veldig fra personligheten (noe den lett kan gjøre i og med at de tross alt blir født til rollen - minner meg forresten om filmen "the Kings speech") så kan dette bli en veldig tung belastning for enkeltpersoner. Men igjen - her er det Håkon som har valgt. Marta Loise har jo også valgt og blitt Fru Behn.

Sist redigert av him : 18-06-14 kl 11:55. Årsak: innehag -> innehar + tydeliggjøring
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 11:48   #2
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men igjen - her er det Håkon som har valgt. Marta Loise har jo også valgt og blitt Fru Behn.

Godt poeng. Marthas barn er ikke tronarvinger, og dermed ville valg av skole for dem vært mye mer av en privatsak enn valget for Ingrid og Sverre.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 11:51   #3
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Godt poeng. Marthas barn er ikke tronarvinger, og dermed ville valg av skole for dem vært mye mer av en privatsak enn valget for Ingrid og Sverre.

At barna til Märtha skal gå på Steinerskole er sånn som jeg ser det helt uproblematisk. Hun har gjort en del valg som har gitt henne denne friheten. Hun er kongens datter, men hun er ikke "kongelig høyhet" og hun mottar ikke apanasje.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:33.