|
|||||||
| Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: What's your cultural dealbreaker?Jeg irriterer meg mest over folk som mener de har en slags kulturell fasit på hva som er bra. Som uttaler seg kategorisk om hva folk IKKE må like fordi det på en måte ikke er bra nok. Ikke høyverdig nok. Ikke kulturellt nok. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: What's your cultural dealbreaker?
Jeg har hatt en høyst reell dealbreaker med en som ikke ville gå med på at det eksisterer kvalitetsforskjeller innen musikk, men at alt er personlig smak. Vi kræsjet så totalt at vår felles venninne ikke har invitert oss samtidig etterpå.
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er ikke veldig høykulturell, men likevel så er det jo ikke tvil om at enkelte kulturuttrykk er mer avansert enn andre. Jeg synes det er direkte tåpelig å tro at dansebandmusikk er like avansert som tolvtonemusikk eller frijazz. Det blir som å sammenligne isfolket med coetzee eller showalter. Folk er ikke dårligere som folk om man liker det ene mer enn det andre, men man bør jo vite med seg selv at man ikke vet eller er avansert nok til å skjønne noen kulturuttrykk.
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Ja, når man bruker uttrykk som "mer avansert" er det jo ikke vanskelig å være enig. Klart det finnes mer avanserte uttrykksformer. Men det at man skal se ned på de som liker rema1000-kultur har jeg litt problemer med.
|
|
|
#5 |
|
intro
|
Hva betyr "avansert"? F.eks. har låtskriveren i Ole Ivars, William Kristoffersen, utdannelse fra Musikkhøgskolen. Det gir i alle fall ikke mening å sette likhetstegn mellom "mer avansert" og "høyere kvalitet", synes jeg.
|
|
|
|
#6 |
|
Flawsome
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva du vet, og for enkelte åndssnobber ville det sikkert vært en dealbreaker i seg selv at du sitter inne med slik informasjon. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Jeg kan ikke tenke meg at noen åndssnobber ville reagerer på at man vet at noen i Ole Ivars har gått på NMH. Hvorfor skulle det være det?
|
|
|
#8 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: What's your cultural dealbreaker?FrP. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Flawsome
Her var det både informasjon om hvem som er låtskriver i Ole Ivars, og hvilken utdannelse han har - give me a break, lizm! |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Enig. Der hadde Are Kalvø en fin liten finte i boka "Harry". Som anbefales. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: What's your cultural dealbreaker?En av mine bedre venninner har fint lite utdanning, hatt diverse strøjobber her og der rundt i verden, bodd i ulike land, før hun i senere år har slått seg til ro her pga barn, men fortsatt uten særlig med utdanning. Hun leser ikke bøker, kan ikke fordra friluftsliv (som jeg), og liker ikke engang vin.
|
|
|
#13 |
|
kamerat
|
Men det er ikke det f.eks. jeg sier heller, og heller ikke noen andre i denne tråden, så vidt jeg kan se. Jeg sier bare at lik eller veldig ulik holdning til et kulturuttrykk som begge parter har et forhold til kan være et effektivt diagnoseverktøy. Du kan finne ut hvem som tilhører slekta som kjenner Josef, på rekordtid.
Prima (0503) et Secunda (0505) “Do you find it easy to get drunk on words?" "So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night) Sist redigert av Toffskij : 12-05-14 kl 15:03. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Mother of Dragons
|
Heller ikke for meg, men som Toffen sier, om man nå møter masse folk hele tiden, og innimellom møter noen som liker de samme kulturelle greiene, så stopper jeg nå i hvertfall opp og tenker at det er sjanse for å finne en man relaterer seg til.
|
|
|
#15 |
|
Semiaktiv
Nemlig. Mitt poeng er at det ikke trenger ha noe med kultur å gjøre, det man snakker om. Og i tillegg at mye handler om denne uforklarelige kjemien. Som ofte dreier seg for en stor del om lik humor.
|
|
|
#16 |
|
Mother of Dragons
|
Lik humor er nesten alt for meg. Og derfor så tenker jeg at en som ikke liker Terry Pratchett eller Eddie Izzard (ikke at de ikke har lest eller sett noe av det, men faktisk ikke liker), da har vi ikke felles humor. Og da rusler jeg videre for å si det sånn.
|
|
|
#17 |
|
Semiaktiv
Tja, det trenger heller ikke være slik for meg. Med humor mener jeg ikke nødvendigvis at man liker de samme komikerne eller humorprogrammene. Det kan være at personen i seg selv får meg til å le. Min beste venninne på videregående hadde dilla på noen komiserier som jeg aldri skjønte meg på. Sånt som jeg bare syntes var slitsomt, men som hun lo seg skakk av. Samtidig så lo jeg meg jo skakk av henne, hun var bare utrolig morsom, og vi lo veldig mye sammen likevel. Så en person kan godt få meg til å le, selv om vi ikke har samme smak når det gjelder underholdning ellers. Det går like mye på kjemien mellom to personer. Men som regel ler man jo av de samme tingene også.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 12-05-14 kl 15:37. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Neida. Men jo mer interessert man er i kultur, jo viktigere er kultur som samtaleemne. Noen folk er sterkt engasjert i politikk og liker kanskje best å omgås folk som de kan diskutere dette med; noen er totalt fagnerder og bryr seg egentlig ikke om å snakke om så mye annet enn faget sitt. Og jeg, for min del, bruker veldig mye tid, og tanker, og følelser, på kultur - og liker best å omgås folk som jeg kan snakke om dette med.
|
|
|
#19 |
|
By the Sea
|
Sv: What's your cultural dealbreaker?Jeg tok meg i å føle meg litt beskjemmet i går kveld, for lillebror har hatt en fase der han har måttet lære å sette grenser for en venn som manipulerer. Det har vært vanskelig for han å skjønne at man kan sette grenser for en venn uten å samtidig avvise vennen som menneske. I denne prosessen har vi snakket mye om hvordan man skal føle seg inni seg når man er sammen med en venn og vi har blitt enige om at man stort sett skal ha en god følelse inni seg når man er sammen med en venn - om man ofte får en dårlig følelse i magen når man er sammen, så er det kanskje ikke noen god venn man er sammen med.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|