Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-14, 11:43   #381
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men de har jo ikke henvist til abort? De har henvist til en lege på sykehuset, som henviser til abort. Så det eneste de ønsket var å legge til ett ledd til forå gjøre det litt ekstra kjipt for damene.

Nei. Man henviser til abort. Det eneste de gjør på sykehuset er en forundersøkelse for å fastsette termin, deretter abortinngrep. På samme måte som det alltid gjøres en forundersøkelse til alle andre inngrep man henvises til.Sykehuset henviser ikke, de setter bare opp.

Det de fleste av oss ikke skjønner er hvorfor de ser på denne henvisningen som en medisinsk handling.

Gammel 25-04-14, 11:49   #382
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei. Man henviser til abort. Det eneste de gjør på sykehuset er en forundersøkelse for å fastsette termin, deretter abortinngrep. På samme måte som det alltid gjøres en forundersøkelse til alle andre inngrep man henvises til.Sykehuset henviser ikke, de setter bare opp.

Det de fleste av oss ikke skjønner er hvorfor de ser på denne henvisningen som en medisinsk handling.

Ikke sant? det er dette som har skapt heftige tåkeskyer rundt denne saken, synes jeg. Klart at folk skal slippe å utføre handlinger de synes er utfordrende for samvittigheten - men det har jo vært utfordrende (for å si det mildt) for dem som har vært for denne reservasjonsrettmulighetsgreia å skape forståelse for hvorfor å gi informasjon og undersøke noe har vært en slik utfordring.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-14, 13:31   #383
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg blir rimelig forbanna over at et lite parti med 5,6% skal diktere slike viktige temaer, særlig når man skjønner at dette er et ledd i en større kamp.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-14, 13:33   #384
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenk hvor mye tid og PENGER dette har kostet da.
Alle helsebyråkratene i HOD som har jobbet og strevd med dette i månedsvis - alle som har skrevet høringsnotater, for ikke å snakke om alle som har fått forsterket politikerforakten sin.

Men bra at demokratiet faktisk ser ut til å virke litt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-14, 13:43   #385
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg blir rimelig forbanna over at et lite parti med 5,6% skal diktere slike viktige temaer, særlig når man skjønner at dette er et ledd i en større kamp.

Ja, det er helt absurd.

For en talentløs håndtering det har vært fra alle sider. Jeg blir helt matt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-14, 13:51   #386
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, noe godt har det da kommet ut av det. Det påstår jo at dette allerede har vært praksis mange steder. Debatten har vært ok og nyttig og har fått gravd i dybden på mange begreper, også hva en leges oppgave egentlig er.

Det har vært en underlig prosess, men jeg syns debatten har vært nyttig.

Gammel 25-04-14, 13:52   #387
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Alle helsebyråkratene i HOD som har jobbet og strevd med dette i månedsvis - alle som har skrevet høringsnotater,

Byråkrater skal ha til salt i grøten de og.

Det er godt de har snudd, makan til idiotsak i utgangspunktet.

Gammel 25-04-14, 13:57   #388
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det fine med denne saken er at den viser folk at det faktisk nytter å engasjere seg. Det er ikke sånn at politikere (og byråkrater) trer forslag samfunnet ikke ønsker seg ned over ørene på folk hvis man bare yter skikkelig motstand.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-14, 14:16   #389
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Byråkrater skal ha til salt i grøten de og.

Som kommunalbyråkrat, så må jeg jo si at oppgavene som regel står i kø, og at det tar lang tid å skrive høringssaker og få dem gjennom det politiske systemet (slik det er i min kommune). Vi har absolutt til salt til grøten, uten at unødvendige arbeidsoppgaver skal utføres. Det har tvert imot satt andre viktige ting på vent, grunnet møtevirksomhet, drøftelser osv.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-14, 14:19   #390
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe sier meg at byråkrater ikke akkurat trenger bruke tida si på idiotsaker som dette, ja - nok å gjøre lell.

Gammel 25-04-14, 16:05   #391
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men var det ikke slik at de fastlegene det gjaldt, også skulle/ville slippe å informere om abort, hjelpe til med å fastsette svangerskapets varighet osv.? I så fall vil jo ikke dette nye forslaget være godt nok for dem.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-14, 18:59   #392
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hvordan fungerer det i dag? Fastlegen henviser jo ikke til abort, fastlegen henviser bare til sykehuset. Så man må vel uansett inn til ultralyd for å fastslå hvor lang man er på vei, om man vil/kan ta medisinsk abort og deretter komme inn for å få det gjennomført.

Slik jeg forsto det var det en del tester som sykehusene ønsket at fastlegene skulle gjøre, særlig steder det er langt til sykehus. Slikt som å fastsette graviditeten, ta blodprøver, fylle ut skjema om siste mens, etc.

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Alle helsebyråkratene i HOD som har jobbet og strevd med dette i månedsvis - alle som har skrevet høringsnotater, for ikke å snakke om alle som har fått forsterket politikerforakten sin.

Men bra at demokratiet faktisk ser ut til å virke litt.

Tror helsebyråkratene har luktet lunta for lengst, og bare lagt inn alle eposter i høringssvarlista helt automatisk, uten å lese dem. Hvis ikke høringen hadde blitt stanset nå, derimot, så ville de fått en stor jobb.

Helt greit kompromiss for meg om legene slipper å skrive under på et skjema. Men jeg syns ikke de skal slippe unna informasjonsjobben.

Gammel 25-04-14, 19:32   #393
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Tror helsebyråkratene har luktet lunta for lengst, og bare lagt inn alle eposter i høringssvarlista helt automatisk, uten å lese dem. Hvis ikke høringen hadde blitt stanset nå, derimot, så ville de fått en stor jobb.

Helt greit kompromiss for meg om legene slipper å skrive under på et skjema. Men jeg syns ikke de skal slippe unna informasjonsjobben.

Vi som skriver høringssvar på vegne av alle landets kommuner er også byråkrater. I min kommune er det FEM ledd med byråkrater som enhver politisk sak skal igjennom før politikere stemmer. I tillegg til møter for å finne ut hvordan man skal skrive saken. Departementsbyråkrater begynner uansett sjelden med høringssvar før fristen er gått ut. I min kommune er det brukt MYE tid på dette, bla fra kommune overlegen som ikke akkurat har mangel på Viktige Ting å fylle arbeidsdagen med.

Gammel 25-04-14, 19:32   #394
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Slik jeg forsto det var det en del tester som sykehusene ønsket at fastlegene skulle gjøre, særlig steder det er langt til sykehus. Slikt som å fastsette graviditeten, ta blodprøver, fylle ut skjema om siste mens, etc.

Å informere er ingen nøytral hendelse. Det handler om å møte en kvinne i en sårbar situasjon og det er ikke uten betydning hvilket verdisyn legen har til grunn hvordan veiledning blir gitt, selv om ordene og budskapet formuleres helt i tråd med retningslinjene.
Det et mange eksempler på at leger som mener et foster er noe ubetydelig kanskje tydelig lar dette skinne gjennom i sin veiledning og at leger som mener at abort er å ta liv ordlegger seg på en annen måte.
Informasjon i møte med sårbare mennesker blir aldri nøytral og kan heller ikke bli det. Da kan man erstatte legen med en maskin.

Det med den underskriften på henvisningen har jeg aldri skjønt poenget med og jeg har ikke skjønt poenget med å skulle reservere seg mot å skrive den. Derfor tenker jeg at det høres ok ut at den utgår.

Det som skjer i praksis nå er at pasientene til de legene som høyt og tydelig flagger sitt abortsyn ikke får hjelp til å finne en annen å få veiledning hos, men må ta den fastlegen man har. I små kommuner er det ikke bare enkelt.

Selv om en lege informerer helt etter boka kan det være gode grunner til at pasienten ikke ønsker å gå til denne med en slik henvendelse.
Samtidig vet jeg at en del leger som har et svært restriktivt abortsyn blir kontaktet nettopp fordi de har flagget dette synet og ikke bagatelliserer dilemmaet de står overfor, selv om valget faller på å ta abort.

Det er mange spørsmål her og jeg tror nok at det som blir resultatet nå er et godt utfall.

At reservasjonslegene mener at det å slippe den underskriften er en seier sier kanksje også noe om at dette for dem ikke har vært et spørsmål om abortloven eller ikke. Det er nok snakk om å oppleve seg som bøddel, selv om jeg ikke helt kan forstå at den underskriften fra eller til kan bety noe i den retning.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-14, 19:42   #395
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Vi som skriver høringssvar på vegne av alle landets kommuner er også byråkrater. I min kommune er det FEM ledd med byråkrater som enhver politisk sak skal igjennom før politikere stemmer. I tillegg til møter for å finne ut hvordan man skal skrive saken. Departementsbyråkrater begynner uansett sjelden med høringssvar før fristen er gått ut. I min kommune er det brukt MYE tid på dette, bla fra kommune overlegen som ikke akkurat har mangel på Viktige Ting å fylle arbeidsdagen med.

Nei, det er klart. Men det der ser jeg egentlig på som politikeropplæring. De har veldig godt av å bli påmint og måtte ta stilling til sitt arbeidsgiveransvar for legene. En godt ting som er kommet ut av dette er jo at man har fått røyket fram en del lovbrytere.

I mange kommuner er det kommet opp som interpellasjoner og benkeforslag. Det reduserer jo arbeidsmengden for byråkratene.

Gammel 25-04-14, 19:47   #396
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke debatten og den politiske runden dette har skapt har vært bortkastet. Det har skapt engasjement og det har bevisstgjort kommuner, helsepersonell og folk flest. Det i seg selv har stor verdi. Det vil også munne ut i en endret praksis i forhold til det som har vært.

Gammel 25-04-14, 19:55   #397
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg synes heller ikke det har vært bortkastet. Men et parti som hevder de skal minske byråkrati bør bære klsr over slike enorme kostnader. I tillegg til at de først sier alle har misforstått og nå sier takk for de flotte innspill. Om praksis endres vil jo tiden vise.

Gammel 25-04-14, 19:58   #398
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg synes heller ikke det har vært bortkastet. Men et parti som hevder de skal minske byråkrati bør bære klsr over slike enorme kostnader. I tillegg til at de først sier alle har misforstått og nå sier takk for de flotte innspill. Om praksis endres vil jo tiden vise.

Jeg kan ikke se for meg at praksis slik den har vært kan fortsette etter denne debatten. Sjansen for det anser jeg i alle fall som svært liten.

Gammel 25-04-14, 20:18   #399
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man gjør jo litt mer enn å skrive en underskrift. Man skriver under på at man har gitt informasjon på det skjemaet. Og så skal man skrive en henvisning som sendes med hvor man sier noe om tidligere sykehistorie, blodtrykk, vekt, siste mens og sannsynlig svangerskapslengde. Det er en henvisning, ingen tvil om det. Det gjør imidlertid ikke at jeg skjønner problemet. Jeg har flere venner som jobber som allmennleger og som er abortmotstandere. De har heller ikke problemer med dette og mener de kan gjøre en god jobb for abortsøkende kvinner, det er som med endel andre spørsmål i medisinen, det er ikke alle valg pasienten kan ta på egne vegne man er helt enig i, men det er likvel pasientens valg.

Jeg er usikker på hva praksis blir fremover. Som før blir det helt sikkert ikke. Jeg er spent på hva de har meklet seg frem til at skal være den nye lovteksen her.

Gammel 25-04-14, 20:54   #400
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Departementsbyråkrater begynner uansett sjelden med høringssvar før fristen er gått ut.

Det var da et pussig utsagn.

I en sak som er såpass politisk betent som denne har vært tviler jeg på at høringssvarene har blitt lagt pent i en bunke i påvente av at høringsfristen skulle gå ut. Sannsynligvis er de blitt sortert etter avsendertype og om svaret har vært positivt eller negativt til forslaget. Sannsynligvis er minst en av de som jobber ned denne saken ganske dreven i faget, og har vært ute en (hørings)vinternatt tidligere. Dvs. at det benyttes etablerte systemer for oppsummering av synspunkter fortløpende i prosessen, for å sikre at man kan gi politikerne er rask statusoppdatering i hvilken retning opinionen heller, og hva som er de sentrale argumentene for og imot.

Hele hensikten med høringsinstituttet er jo at "folket" (både fagfolket og menigmann) skal ha mulighet til å ytre seg om et forslag til en lov- eller forskriftsendring (eller andre type utredninger, prosessplaner mv). I noen tilfeller kan det være mye mumling i pressen, uten at det fører til nevneverdig støy i høringsrunden, eller høringsrunden kan vise at det som tilsynelatende er folkeopinionen viser seg å være noen få som støyer veldig mye. Mens mange uttrykker seg positivt til forslaget i høringsrunden (selv om de ikke får spalteplass i media).

Jeg er ellers enig i at dette er et forslag som var kørka fra ende til annen, men jeg tror også at Suzanne Kaluza skal ha mye av æren for at hun fikk mobilisert såpass bredt og fikk et skikkelig trøkk på saken, slik at det var både helsemiljøer og privatpersoner som gikk aktivt ut mot forslaget i selve høringen.

Ja, demokrati av det slaget vi har her i Norge innebærer innimellom en del jobb. Både for byråkrater og andre. Men samtidig så tenker jeg at det er viktig at man ikke bar har muligheten, men også bruker den! Da KrF forsøkte å innføre et forbud mot ultralyd før uke 12 (noe de fleste gynekologer med et ultralydsaparat synes glatt å ha oversett) skjedde ikke den mobiliseringen i folket, og forslaget gikk igjennom "under radaren". Eller da røykeloven ble innført med masse støy og motstand, hvor høringsrunden viste at det var mange, som ikke støyet, som ønsket forslaget hjertlig velkommen.

Jeg er utrolig glad for at vi lever i et land hvor det demokratiske folkestyret faktisk virker, hvis vi bare velger å mobilisere. Nemlig.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.