|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#381 |
maler
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Nei. Man henviser til abort. Det eneste de gjør på sykehuset er en forundersøkelse for å fastsette termin, deretter abortinngrep. På samme måte som det alltid gjøres en forundersøkelse til alle andre inngrep man henvises til.Sykehuset henviser ikke, de setter bare opp.
![]() |
#382 |
Panzerekstremfeminist
|
Ikke sant? det er dette som har skapt heftige tåkeskyer rundt denne saken, synes jeg. Klart at folk skal slippe å utføre handlinger de synes er utfordrende for samvittigheten - men det har jo vært utfordrende (for å si det mildt) for dem som har vært for denne reservasjonsrettmulighetsgreia å skape forståelse for hvorfor å gi informasjon og undersøke noe har vært en slik utfordring.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#383 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg blir rimelig forbanna over at et lite parti med 5,6% skal diktere slike viktige temaer, særlig når man skjønner at dette er et ledd i en større kamp.
![]() |
#384 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Tenk hvor mye tid og PENGER dette har kostet da.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#385 |
Borte
|
Ja, det er helt absurd.
![]() |
#386 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Nja, noe godt har det da kommet ut av det. Det påstår jo at dette allerede har vært praksis mange steder. Debatten har vært ok og nyttig og har fått gravd i dybden på mange begreper, også hva en leges oppgave egentlig er.
![]() |
#387 |
Slumrende Ullteppe
|
Byråkrater skal ha til salt i grøten de og.
![]() |
#388 |
villende
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg syns det fine med denne saken er at den viser folk at det faktisk nytter å engasjere seg. Det er ikke sånn at politikere (og byråkrater) trer forslag samfunnet ikke ønsker seg ned over ørene på folk hvis man bare yter skikkelig motstand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#389 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Som kommunalbyråkrat, så må jeg jo si at oppgavene som regel står i kø, og at det tar lang tid å skrive høringssaker og få dem gjennom det politiske systemet (slik det er i min kommune). Vi har absolutt til salt til grøten, uten at unødvendige arbeidsoppgaver skal utføres. Det har tvert imot satt andre viktige ting på vent, grunnet møtevirksomhet, drøftelser osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#390 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Noe sier meg at byråkrater ikke akkurat trenger bruke tida si på idiotsaker som dette, ja - nok å gjøre lell.
![]() |
#391 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Men var det ikke slik at de fastlegene det gjaldt, også skulle/ville slippe å informere om abort, hjelpe til med å fastsette svangerskapets varighet osv.? I så fall vil jo ikke dette nye forslaget være godt nok for dem.
![]() |
![]() |
#392 |
Travelt opptatt
|
Slik jeg forsto det var det en del tester som sykehusene ønsket at fastlegene skulle gjøre, særlig steder det er langt til sykehus. Slikt som å fastsette graviditeten, ta blodprøver, fylle ut skjema om siste mens, etc.
Tror helsebyråkratene har luktet lunta for lengst, og bare lagt inn alle eposter i høringssvarlista helt automatisk, uten å lese dem. Hvis ikke høringen hadde blitt stanset nå, derimot, så ville de fått en stor jobb.
![]() |
#393 |
Unik
Vi som skriver høringssvar på vegne av alle landets kommuner er også byråkrater. I min kommune er det FEM ledd med byråkrater som enhver politisk sak skal igjennom før politikere stemmer. I tillegg til møter for å finne ut hvordan man skal skrive saken. Departementsbyråkrater begynner uansett sjelden med høringssvar før fristen er gått ut. I min kommune er det brukt MYE tid på dette, bla fra kommune overlegen som ikke akkurat har mangel på Viktige Ting å fylle arbeidsdagen med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#394 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#395 |
Travelt opptatt
|
Nei, det er klart. Men det der ser jeg egentlig på som politikeropplæring. De har veldig godt av å bli påmint og måtte ta stilling til sitt arbeidsgiveransvar for legene. En godt ting som er kommet ut av dette er jo at man har fått røyket fram en del lovbrytere.
![]() |
#396 |
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg synes ikke debatten og den politiske runden dette har skapt har vært bortkastet. Det har skapt engasjement og det har bevisstgjort kommuner, helsepersonell og folk flest. Det i seg selv har stor verdi. Det vil også munne ut i en endret praksis i forhold til det som har vært. |
![]() |
![]() |
![]() |
#397 |
Unik
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg synes heller ikke det har vært bortkastet. Men et parti som hevder de skal minske byråkrati bør bære klsr over slike enorme kostnader. I tillegg til at de først sier alle har misforstått og nå sier takk for de flotte innspill. Om praksis endres vil jo tiden vise. |
![]() |
![]() |
![]() |
#398 |
|
Jeg kan ikke se for meg at praksis slik den har vært kan fortsette etter denne debatten. Sjansen for det anser jeg i alle fall som svært liten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#399 |
maler
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Man gjør jo litt mer enn å skrive en underskrift. Man skriver under på at man har gitt informasjon på det skjemaet. Og så skal man skrive en henvisning som sendes med hvor man sier noe om tidligere sykehistorie, blodtrykk, vekt, siste mens og sannsynlig svangerskapslengde. Det er en henvisning, ingen tvil om det. Det gjør imidlertid ikke at jeg skjønner problemet. Jeg har flere venner som jobber som allmennleger og som er abortmotstandere. De har heller ikke problemer med dette og mener de kan gjøre en god jobb for abortsøkende kvinner, det er som med endel andre spørsmål i medisinen, det er ikke alle valg pasienten kan ta på egne vegne man er helt enig i, men det er likvel pasientens valg.
![]() |
#400 |
villende
|
Det var da et pussig utsagn. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|