Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg tror ikke problemet i Norge er at vi har for lite tillitt til både den sykmeldte og legers evne til vurdere hvor arbeidsudyktige folk egentlig er. Det er vel heller snakk om en godtroenhet som går over alle grenser og derav et velferdssystem på bristepunktet. Når folk får en sykmelding pga. at de er slitne, nedstemte, mistrives på jobben eller har mistet hunden (selvsagt i kombo med søvnvansker, tårer og hva_har_du) har vi et problem, og det må være fullt lovlig for arbeidsgiver å bruke bilder fra FB eller hva det måtte være som "bevis" hvis man står oppe i en vanskelig sak med en arbeidstaker.
Problemet er jo at vi har eit system som er basert på tillit. Det er ein del folk som er tilliten verdig. Og så er det ein del folk som ikkje er det. Og dei øydelegg tilliten til dei som faktisk fortener å bli vist denne tilliten. Problemet er vel heller at dei som er pliktoppfyllande og fortener tilliten går inn i ei "Oi, gjeld dette meg, burde eg føle meg truffen?"-tenking, medan dei som ikkje er tilliten verdig ikkje bryr seg om desse debattane i det heile tatt. (Ergo vi treng meir kontroll).