Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jenter og rosa

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-14, 16:44   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenter og rosa

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Allikevel velger jeg å tro at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom de jentene som lever ut sin indre prinsesse som 5-åringer og de som "velger å forsørges" senere i livet.

Det tror ikke jeg heller. Men jeg tror det er en fordel med bevisste foreldre som tør å utfordre kjønnsrollemønstre og tør å utfordre ungene på det. Og det kan man jo godt, selv om ungene liker rosa prinsesser (eller spiderman), man kan jo snakke med dem om det. Min sønn vet godt hvorfor jeg ikke vil se Smurfene. Han kan godt gå, men ikke med meg, og han har fått en god forklaring. Dermed har jeg forhåpentligvis sådd et frø til å tenke over hvordan jenter blir fremstilt og behandlet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 16:50   #2
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det tror ikke jeg heller. Men jeg tror det er en fordel med bevisste foreldre som tør å utfordre kjønnsrollemønstre og tør å utfordre ungene på det. Og det kan man jo godt, selv om ungene liker rosa prinsesser (eller spiderman), man kan jo snakke med dem om det. Min sønn vet godt hvorfor jeg ikke vil se Smurfene. Han kan godt gå, men ikke med meg, og han har fått en god forklaring. Dermed har jeg forhåpentligvis sådd et frø til å tenke over hvordan jenter blir fremstilt og behandlet.

Hopper inn i siste innlegg (har ikke lest HI en gang…). Nå ble jeg nysgjerrig. Hva er galt med Smurfene? Jeg har tre jenter som elsker Smurfene og det har jeg latt dem se på. Trodde det var ufarlig.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 16:51   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Hopper inn i siste innlegg (har ikke lest HI en gang…). Nå ble jeg nysgjerrig. Hva er galt med Smurfene? Jeg har tre jenter som elsker Smurfene og det har jeg latt dem se på. Trodde det var ufarlig.

Fordi alle smurfene som blir gjenkjent for egenskapene sine er gutter. Det finnes en eneste jente, uten en eneste egenskap utover å være pen. Der de andre har navn etter hva de er gode på (eller ekstremt dårlige), så heter hun bare Smurfeline.

Min får altså se smurfene, men jeg har fortalt at jeg ikke syns det er en ålreit måte å fremstille jenter på (hun er vel heller ikke en ekte smurf, men skapt av den unde trollmannen for å lede gutta ut i fristelse), så jeg vil ikke se på det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.