|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Jenter og rosaJeg er litt sånn jatakk, begge deler. Jeg syns at unger godt kan få gå i rosa om de vil det, men jeg syns også det er greit å oppdra dem til å innse at det ikke er Den Eneste Akseptable Fargen i Universet. Verden er absolutt mye mer kjønnsdelt for småunger nå enn det var på søttitallet, og det går an å finne en balanse hvor man er litt motvekt, samtidig som man ikke tillater glitter og stas i det hele tatt. Jeg syns også det er ufint å "baksnakke" barns valg, gjerne slik at de hører det, uansett om det er prinsesser eller spiderman.
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Jenter og rosa
Min erfaring er at sånt går over, så jeg gidder ikke å sette inn så veldig mange tiltak. Jeg kjøper de fargene ungene liker og ønsker seg, og i Storesøs' tilfelle, har det gått fra lyserosa til rosa til mørkrosa til turkis til lilla og nå, alt mulig.
|
|
|
#3 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sånn tenker jeg også. Vi er den aller verste rosa-prinsesser-glitter-og-tiara-alderen nå, men det går nok over. Jeg baksnakker ikke valgene hennes, men jeg prøver å kjøpe litt andre farger også, og noe av det godtas, andre ting ikke. I dag fikk hun på en lyseblå og rødstripete trøye fra Noa Noa og da påstod hun hardnakket at den var lillebroren sin.
|
|
|
#4 |
|
Hertuginne
|
Sv: Jenter og rosaJeg har en datter som har elsket fargen rosa fra før hun var gammel nok til å si bokstaven r, hun erklærte høylydt i en butikk at hun ville ha den rosa yoghurten fordi hun "elsket losa". Det er lenge siden jeg gav opp forsøket på å diktere antrekk, rett og slett fordi det ikke er verdt kampen og fordi jeg mener det er viktig for henne å ha bestemmelsesrett på hvordan hun ser ut. Så vi har en ordning hvor vi foreldrene bestemmer hvor mye klær (ull vs. t-skjorte) og hun styrer hva. Dermed går hun titt og ofte med rosa ullstrømpebukse og rosa skjørt på skolen, gjerne med en kul topp over (den rosa) ullgenseren. Så det går veldig mye i rosa fortsatt, og jeg lurer egentlig på når fasen skal gå over.
Nemlig. Jeg klarer ikke for mitt bare liv se at lillesøster blir så mindre selvstendig bare fordi hun har overvekt av rosa i garderoben. Hennes selvstendighet består blant annet av friheten til å selv velge hva hun vil gå med. (Og vi har hatt våre runder med kamper fordi hun ikke ville gå med arvet jakke fra storebroren, de kampene har vi selvsagt tatt, fordi jeg ikke gidder kjøpe nytt når vi har noe som allerede virker. Men det har ikke hindret henne i å ta kampen.
|
|
|
#5 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Jenter og rosaVår eldste elsker rosa. Nå prøver hun å late som om turkis er favorittfargen, men det er rosa og lilla som fremdeles er finest syns hun. Men hun er så stor nå at hun blir møtt med "HVA? Æsj, rosa er teit!" av jevngamle jenter.
|
|
|
#6 |
|
Hertuginne
|
I dag har jeg på meg skjerf som har mye rosa i seg, hanskene jeg hadde på i dag tidlig er rosa og ytterjakken min har rosa for. Tror kanskje jeg vet hvor datteren min har arvet rosainteressen fra.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|