Sv: Jenter og rosa
Jeg har samme oppfatning som Katta. Og når jeg ser hvor stor rosa-dominans det er i barnehagen så har jeg ikke akkurat inntrykk av at det er en farge som bekjempes av foreldrene - jenter i barnehagen går kledd i heldekkende rosa i ni av ti tilfeller er mitt inntrykk. Og det syns jeg er helt greit. La barna få de fargene de liker på klærne, enten de er jenter eller gutter. Jeg har heldigvis ikke hatt gutter som har ønsket å ha actionfigurer eller monstertrucker på alle klær. De har klart seg med en enkelt Spidermantrøye og sånt en gang i blant. Siden jeg syns sånne klær ofte er fryktelig stygge ville jeg blitt slitt grundig mellom barns medvirkning og egen estetisk sans om de insisterte på å bare ha det. Full prinsessestil i barnehagen til hverdags hadde jeg nok også styrt unna.
Ellers har jeg jobbet og vært i praksis i barnehage, og blitt veldig bevisst på å ikke møte barn med kommentarer om kjolen, hårsveisen og flettene. Selvfølgelig kan en kommentere en gang i blant om det er noe spesielt, men det er en uvane å alltid gjøre det. Og antagelig ikke så hyggelig for den jenta som alltid har ustelt hår og halvskitten joggedress, og aldri får skryt for nydelige hjertevelurkjoler.
|