Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte
Opprinnelig lagt inn av mkj, her.
Det er disse ungene som har lengst faglig avstand fra de andre, og det er disse som gjerne ikke finner noen å speile seg i på skolen, nettopp fordi det ikke er noen helt på deres "planet". Man kan føle seg utenfor det sosiale miljøet, fordi man ikke behersker de sosiale kodene som unger flest gjør.
Men ellers er jeg jo helt enig i at det er en gradering her, og at behovet for tpo gjelder alle elever uansett hvilke evner de har. (Det har også kunnskapsministeren sagt på TV nå denne uka i forbindelse med saken i Skodje.
Nå har ikke vi IQ-testet min datter, men hun har alltid vært litt annerledes, aldri vært et barn om man kan si det sånn. Og kunnskapstørst. Heldigvis har hun en superbestevenninne, for jentesamspillet i en klasse fikser hun ikke i det hele tatt. Det er en del utfordringer på det sosiale planet, heldigvis oppdager hun det ikke selv (ennå). Hun er på mange måter en minivoksen i hodet, og kanskje bare 6 år når det kommer til finmotorikk, så jeg synes det er viktig at hun skal få blomstre på det hun er bra på og føler mestring på, på lik linje som de som har de sterkeste evnene andre steder kan (for eksempel på idrettsbanen).
Og i tillegg blir mange unger bråkmakere da de kjeder seg eller føler seg misforstått oftere enn andre barn gjør
Poenget mitt er at det vil måtte være en kontinuerlig skala her, det er ikke sånn at det finnes noe "de andre". Tror jeg. Eller mener du det er sånn at 97% av barna befinner seg under en strek og så kommer det et skikkelig hopp før den neste? Selvfølgelig er det sånn at det er noen som har større avstand til resten av klassen enn andre, men jeg tror ikke på at det er en liten gruppe som ligger et kvantesprang over de andre. For "de andre" er ikke en ensartet gjeng de heller.
Og noen av de smarteste vil slett ikke være utilpasse på grunn av manglende utfordringer, de vil ha det helt greit selv om de helt klart kunne lært mer.
Men noe av greia er vel at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom modenhet i fag og modenhet sosisalt. Og at det ikke er slik at de med de største evnene er de med størst indre drive. Jeg har et barn selv som helt sikkert vil kunne beskrives som evnerikt etter de definisjonene som finnes. Og han har de karaktertrekkene som ofte beskrives i samme åndedrag. Jeg er imiderlitid litt i tvil om det nødvendigvis hører sammen selv om det gjør livet hakket vanskeligere.