|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#341 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Det er jammen meg et godt og betimelig spørsmål, skal religiøse tullinger få bestemme saker og ting helt på tvers av rasjonalitet, i helsevesenet? Vi er da en sekulær stat?
![]() |
#342 |
Mother of Dragons
|
Samvittigheten til en religiøs person, er tydeligvis viktigere enn samvittigheten til et rasjonelt menneske.
![]() |
#343 |
Glamorøs
|
Nei, jeg er helt enig. Jeg bare tenkte at begge deler blir styrt av hovedsaklig religiøse hensyn. Leger skal få reservere seg av religiøse hensyn (for det er jo religion denne "samvittigheten" egentlig er), samtidig som leger ikke skal kunne reservere seg mot noe som i hovedsak er et religiøst inngrep. Omskjæring av medisinske årsaker gjør man jo allerede. Ergo styres begge deler av religion. På den ene siden legens, på den andre siden foreldrenes.
![]() |
#344 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Det er godt mogleg at dei fleste som vil resevere seg er religiøse, men eg trur ikkje nødvendigvis at det er berre religiøse dette gjeld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
Glamorøs
|
Jeg ser at denne kronikkforfatteren lurer på det samme som meg:
For kåmm ån, samvittighetspørsmålet til disse legene er i all hovedsak et religiøst anliggende.
![]() |
#346 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Fin kronikk, fantastisk tittel.
![]() |
#348 |
Yes, we can!!
|
Ikke sant??
Og dette:
![]() |
#349 |
Ser lyst på livet
|
Dersom det er slik at Høie har sagt dette, hva er det egentlig han vil frem til? Det skal være lov å reservere seg mot å henvise til abort, men ikke sette inn spiral? Finnes det noe som helst logikk i det han serverer i det hele tatt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#350 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg bare minner om at høringsfristen snart går ut, for de som ønsker å sende inn eget høringssvar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#351 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Ja, til og med legene har flertall i mot. Deg er jo virkelig helt hull i hodet å innføre en ordning kun et sært mindretall vil ha. Hareide er villig til å droppe forslaget om legers samvittighet kan ivaretas på andre måter. Det er enkelt-penkelt: ikke ta en jobb du ikke er villig til å gjennomføre.
![]() |
#352 |
Unik
|
![]() |
![]() |
![]() |
#353 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Det blir ingen reservasjonsmulighet! http://www.nrk.no/norge/innforer-ikk...het-1.11683314
![]() |
#354 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jaggu! http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.U1oLul7eO5M
![]() |
#357 |
Unik
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Veldig usikker på hva som kan gjøre reservasjonskåte leger fornøyde. Det kan da umulig være noe som helst? |
![]() |
![]() |
![]() |
#358 |
Fjellpiper
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#359 |
Glamorøs
|
Jeg skjønner ikke at man må ta hensyn til en så marginal gruppe. Det er ikke flertall blant fastleger for reservasjonsmulighet, og det er ikke flertall i befolkningen. Da får de legene det dreier seg om ta et valg om de kan gjøre jobben sin eller ikke, og kan de ikke får de finne på noe annet å gjøre. Jeg syns Krf har oppkonstruert et problem, og den manglende støtten utenfor religiøse miljøer viser helt klart at dette er fordekt abortkamp, syns jeg.
![]() |
#360 |
Unik
Jeg er selvsagt helt enig med deg. Men jeg synes Høyre uttrykte seg slik at de ønsket å finne en god løsning for alle parter. Rett på sykehus, kanskje, slik praksis uansett er mange steder. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|