|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerJeg ser at jeg legger ned veldig mye over gjennomsnittlig timeinnsats på det studiet jeg holder på med nå i godt voksen alder. Og jeg ser jo at det er veldig mange som er på få forelesninger og heller ikke leser allverdens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerJeg har jo studert humanistiske fag, og jeg underviser mer eller mindre i de samme fagene. Mitt inntrykk er det å lykkes eller ikke på eksamen henger mye sammen med evne til refleksjon og skriftlig formuleringsevne. Det hjelper ikke å ha pugget hele boka hvis du ikke er i stand til å reflektere over det du har lest. Det nytter heller ikke å "kunne alt" hvis du ikke klarer å få kunnskapen ned på papiret i en form som er forståelig for andre. Jeg har også tatt et humanistisk fag samtidig som jeg jobbet nesten fullt, det gikk helt fint. Ikke fordi jeg hadde tid til å pugge så mye, men fordi jeg er ganske reflektert (tro det eller ei Sist redigert av rine : 21-03-14 kl 13:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
kamerat
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrker
Vel, min erfaring fra humanistiske fag er at de er veldig vanskelige for dem som verken kan tenke eller skrive.
![]() |
#64 |
Halloen!
Ja, det var noe slikt jeg prøvde å si. Men jeg tror ikke man kommer langt med bare retorikk, refleksjonsevne og god formuleringsevne hvis man studerer kjemi. Selvsagt ligger det fakta i bunn i de andre fagene også, og det er viktige fag, men dere skjønner hva jeg mener? |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Det går tydelegvis fint det, altså. Sist redigert av Alfa : 21-03-14 kl 14:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
kamerat
|
Jeg skjønner jo hva du mener, Rine, men samtidig ER ikke bare retorikk, refleksjonsevne og god formuleringsevne nok i humaniora heller. Jeg stryker dem nådeløst.
![]() |
#67 |
Bedreviter
|
Går fint for noen, er jo ikke det samme som at det er fullt mulig for de fleste. Det finnes jo folk som har en sinnsvak arbeidskapasitet, som er utrolig strukturerte, eller bare ekstraordinært smarte og som tilsynelatende kan kombinere absolutt alt og likevel komme ut på topp i det meste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
This is normal!
|
Det gjelder veldig mange ting i livet.
![]() |
![]() |
#71 |
kamerat
|
Ja, og det ER jo faktisk ikke disse studiene skal være dimensjonert for heller. Og motsatt, det er heller ikke sånn at det er innsatsmengden som skal vurderes, men prestasjonen. Gudskjelov.
![]() |
#72 |
Bedreviter
|
Den store, store overgangen fra videregående til universitet, som er et formidabelt sjokk for så mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Halloen!
Innsats teller heller ikke på videregående, det er mange år siden den gjorde det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Bedreviter
|
Innsats gjennom året teller, i form av karakterer på prøver, antar jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Dukkar plutseleg opp ...
På samme måten som innsats tel, i form av karakterar på arbeidskrav og eksamen, på universitet og høgskule. I prinsippet er det heilt likt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg er litt usamd med deg i at ein må vere så ekstraordinær for å klare dette. Det handlar nok like mykje om prioriteringar, rammefaktorar, arbeidsflyt og effektive læringsnettverk. Om ein er villig til å ofre det som må til er ei anna sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Bedreviter
|
Ekstraordinær eller ikke. Det er i alle fall ikke noe man anbefaler folk flest å gjøre. Og jeg synes ikke et DN-oppslag som åpenbart handler om ekstraordinære studenter er noe godt argument for at "det går helt fint". |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg synest du dreg svaret den linken var plassert i litt ut av kontekst no. Det var eit forsøk på å perspektivisere rine si tru på at det ville vere vanskelegare å studere jus enn humanistiske fag ved sidan av jobb. Eg har vel aldri hevda at det er anbefalt for folk flest å studere ved sidan av jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Bedreviter
|
Jeg synes dette veldig lett kan tolkes som at det ikke burde by på for store problemer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg angrar som ein hund på at eg ikkje plasserte |
![]() |
![]() |
![]() |