|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerHusker jeg ble litt fasinert da jeg var med en venninne og lånte lesesalplass på det juridiske fakultetet av og til. Der var kantina tom klokka ti på elleve og på slaget elleve var den full for å så være helt tom igjen klokka tolv. Sånn var det ikke ved fakultetene jeg gikk på (SV og HF). |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrker
Jeg legger ved figuren som viser alle fagene som er med i undersøkelsen. Det er ikke bare arkitektene som bruker mye tid, men de er på topp. Noe av grunnen til det tror jeg du er inne på. Samtidig som mange nok brenner veldig for studiet sitt.
![]() |
#43 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerJeg studerte kjemi, og det er helt klart at mye av grunnen til at jeg brukte ekstremt mye tid på skolen var all labben.
![]() |
#44 |
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerDet hadde jeg nesten glemt (fortrengt |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
kan tilsettes alkohol
|
Det mest frustrerende etterhvert er forsøk som går i vasken. DET er tidkrevende det.
![]() |
#46 |
Mother of Dragons
|
Å, pøtt. De polske legestudentene kan jo ikke en skitt, de er helt ubrukelige. De burde strøket mange fler.
![]() |
#47 |
kamerat
|
Prøv å skrive en språkhistorisk doktorgrad hvor man stadig må legge til data fra seinere perioder fordi de $&%#$% språkbrukerne bare fortsatte å bruke det gamle mønsteret og ikke det nye. De siste dataene analyserte jeg to uker før innlevering. (Enhver kjenner best tidsslukene på eget fag. Jeg har tilbrakt unevnelig mange timer med obskur tekst og diger ordbok.)
![]() |
#48 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() |
#49 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp. Og når ein stadig hører "eg har ikkje fått begynt med arbeidet endå, for eg måtte lære meg utstyret og dei tre programma først", så stiller eg spørsmål ved kva studentar reknar som fagleg arbeid. Det var i grunnen heile poenget mitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Pauset
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerJeg studerte ingeniørfag og brukte mye mer tid enn det som står. Men det var mange som også brukte mye mindre tid, så det er sikkert representabelt. Frafallet på studiet var stort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerDet er jo ikke så rart at det er forskjell på hvor mye innsats man må legge ned i et studium for å få det til å gå opp. Det er stor forskjell på ressursene i de ulike studentgruppene. Medisinstudiene er de studiene i landet det er vanskelig å komme inn på. Bare de virkelige eliteelevene kommer inn der, og veldig mange har måttet jobbe målbevisst i flere år for å opparbeide seg gode nok karakterer. Det er klart at dette er en studentgruppe man kan stille mye høyere krav til enn de aller fleste andre. Tilsvarende er tilfelle for en rekke siv.ing.-studier, siv.øk.-studier, profesjonsstudier i psykologi, veterinærstudiet m.fl. Deriblant også arkitektstudiene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerJeg skjønner at man ikke kan kreve at de er like smarte eller flinke, men at de ikke skal legge inn en viss innsats?
![]() |
#53 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Spin off - Status på studier og yrkerOg nei, jeg sier ikke at man nødvendigvis er middelmådig om man går på lærerstudiet eller tar en bachelor i historie. Jeg sier at snittnivået der er langt mer gjennomsnittlig enn på medisin, der snittnivået er skyhøyt. (Målt etter elevenes karakterer fra videregående altsa.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Bedreviter
|
En viss innsats legger man selvsagt inn, og det er klart at det er bevissthet om dette på lærestedene. Men når det er noe slikt som 60 % frafall på en del av de studiene det vises til nederst i tabellen, så er jo det en forklarende grunn til at snittarbeidstiden er så lav. Du kan være ganske sikker på at de gode lærerstudentene jobber mer enn 20 timer i uka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
kamerat
|
Jeg synes det kommer an på om de faktisk har middelmådige evner eller om de velger å være middelmådige (= prioriterer studiene lavt) fordi kulturen på studiet inviterer til det. Så vidt jeg kan se, finnes det en god del av de sistnevnte. Og dessuten finnes det en god del som etter min mening er langt under middelmådige og står med prestasjoner som jeg mener de burde vært strøket for. (Typisk også pga. laber innsats.) Når du får ståkarakter med et mestringsnivå som gjør hele studiet bortkastet, er det noe galt, altså.
![]() |
#56 |
Bedreviter
|
Jeg er enig i alt det altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
intro
|
![]() |
![]() |
#58 |
kamerat
|
Kan det ha vært samme fag som jeg tok samtidig som jeg hadde to jobber ved siden av?
![]() |
#59 |
|
Åh, du må da gjerne få låne noen av matte-, fysikk- og informatikkbøkene mine fra Blindern. Ingen opptakskrav (eller det har vært det i perioder til informatikk), og ikke akkurat noe man tar på gefühlen. For å si det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
intro
|
Meget mulig!
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |