|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Det er mulig ting har endret seg siden jeg var ung, men vi visste ihvertfall hvilke leger som ga resept på prevansjon uten å si noe til foreldrene. Jeg tror at informasjon om leger som reserverer seg vil spre seg på samme måten. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan godt hende informasjonen sprer seg. Spørsmålet er jo om folk bytter lege allikevel. Hele tanken med fastlegeordningen er jo at du har en lege som kjenner deg og følger deg over tid. Da blir det for dumt å mene at det er unge jenters ansvar å bytte ut den legen de kjenner og som kjenner deres helsehistorikk fordi de kanskje en gang i fremtiden trenger en abort? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men de fleste vil jo ikke engang tenke at det kan skje dem før de står i situasjonen. Og dersom man skifter fastlege må man jo først finne en lege med ledig plass på listen og så vente i opptil en måned. Uansett er prevensjon ikke et tabu på samme måte som abort, så jeg tviler på at dette blir snakket om på samme måte. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Men hvis en ung jente vet at fastlegen har reservert seg, så kan hun heller snakke med helsesøster om dette. Hun vil ikke trenge å bytte fastlege. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg vet ikke om du er klar over det, men helsesøstertjeneste for ungdom er ganske dårlig mange steder. Det er f.eks ikke særlig usannsynlig at man kan risikere å måtte vente to uker på samtale, og det vil jo først og fremst være en enorm belastning for henne, og kan dernest føre til at hun kommer ganske langt i svangerskapet før aborten gjennomføres. Det rent fysiske ved en abort er mer traumatisk dess lenger ut i svangerskapet man kommer. Er dette virkelig en pris vi er villige til å la jentene i samfunnet vårt betale? For meg er svaret soleklart nei. Unge jenter i fortvilte situasjoner kommer før voksne, høyt utdannede og godt betalte leger altså.
|
|
|
|
#6 |
|
Sviiisj!!
|
Hvis leger skal kunne reservere seg, hvorfor skal ikke også helsesøstre kunne reservere seg?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|