Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Men hvis det er sånn som i den barnehagevideoen at jenter blir hysjet ned og satt på sidelinjen mens guttene får åpne samtaler og får komme frem er det kanskje ikke så rart at jentene venner seg til å operere litt mer i det skjulte.
Jeg tenker at disse forskjellen i konflikthåndtering selvfølglig er tillært, og at vi må erkjenne dem. Samtidig må vi jobbe med a) hvordan håndterer vi det så lenge vi har det (f.eks. jentemobbing) og b) hvordan kan vi jobbe for å bli kvitt disse tillærte kjønnsforskjellene.
Treåringen min har fra første dag på stor avdeling i barnehagen kommet hjem med veldig bastante meninger om hva jenter kan gjøre og hva gutter kan gjøre, og blir ganske overrasket når jeg forteller ham at han kan ha langt hår og neglelakk om han vil, og at han kan sitte sammen med jentene og spille puslespill om han ikke vil være på puterommet og "slåss" sammen med guttene. I barnehagen hans synes jeg dette er så dominerende at jeg har tatt det opp med ped.leder og spurt hvordan de jobber med dette. Vet ikke om barnehagen vår er et "skrekkeksempel", men jeg håper det. Den er dessverre plaget av en enorm overvekt av mammaer og pappaer i den mer "ekstreme" versjonen av gammeldagse kjønnsrollemønster.
|