Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-14, 21:42   #61
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

De er 76 unger på trinnet til eldste. Om alle virkelig har med seg ved, så må de få noen heftige bål.

Jeg har ved. Jeg slet mer den morgenen jeg oppdaget at det stod "ta med varm drikke, pølser, en vedkubbe og g-r-i-l-l-s-p-y-d" på ukeplana. Setter ikke pris på å måtte ut og spikke 06:30.

Du må ha sånne ferdige spyd, fra sportsbutikk. Vi spikker aldri mer.

Vi må også sende med ved jevnlig forøvrig. Vi har ved. Jeg antar liksom at ikke alle sender med, for isåfall ville bålet blitt veldig stort.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 21:43   #62
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Vedkubbe ignorerer jeg elegant, all den tid vi ikke har vedovn. Med lærerhatten på forventer jeg heller ikke at alle skal ha med vedkubbe, altså. Syltetøyglass og ukeblader/reklame bruker jeg å varsle om flere uker i forveien, siden jeg selv trenger laaaang tid på sånt.

Gammel 05-03-14, 21:46   #63
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss fikk alle med seg lapp om at vi måtte respektere kravet om ved til utedager (hver tirsdag), så alle har visst ikke samme hatt, Ming

Ellers ville jeg ikke sendt med mine minste (3. klassinger) musikkspiller på skolen, mens 15 og 17-åringen hadde tatt med.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 21:52   #64
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg nekter å kjøpe ukeblader. Ungene mine må greie seg med reklame når sånne forespørsler kommer. Det og gratisaviser.

Gammel 05-03-14, 21:54   #65
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror det er viktig at vi som er ressurssterke tar denne kampen, selv om vi ikke må.

Gammel 05-03-14, 21:54   #66
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Har dere ikke eggeblåsepumpe, altså? Det har jeg , men ingen skole som etterspør utblåste egg. Kjipt.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 22:00   #67
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sluttet å irritere meg over ved-ordrer etter at vi flyttet i villa og har fått peis med tilhørende vedbod. Da vi bodde i leilighet med kun elektrisk oppvarming, var det et evig problem å skaffe til veie. Teleskopgrillspyd har jeg endelig klart å kjøpe inn (før hendte det at jeg sendte med ungen kniv på skolen, med beskjed om å spikke sjæl ).

Det nærmeste vi kommer ukeblader er Aftenposten Innsikt og skimagasinet "Fri flyt", og jeg føler meg passe snobbet når jeg lar ungene velge mellom dem. (Ingen har ennå klaget da, verken av ungene eller lærerne".)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 22:10   #68
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utblåste egg? Kjøper man ikke sånne plastegg på Panduro?

Gammel 05-03-14, 22:11   #69
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guttungen her i huset, hadde ikke hatt musikkutstyr å ta med til skolen, da han hører musikk utelukkende på pc'n, og den er ikke videre bærbar.

Jeg syns ikke dette er innenfor hva som er ok, og hadde heller ikke likt å sende med min smule vimsete sønn forholdsvis dyrt utstyr på skolen.

Medbrakt ved til skogdagene, er noe min sønn tar dødsens alvorlig, og jeg har ikke tall på hvor mange morgener jeg har stått på hodet i vår overfylte bod for å leite etter vedpinner som ligger igjen fra dengang vi fyrte med ved. Han har grillspyd med teleskopstang, men vil ikke grille ( ),så han får med seg pizzasnurre.

Jeg har takk og lov og amen aldri måtte blåse ut egg.

Gammel 05-03-14, 22:11   #70
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Vi blir også bedt om å sende med ved.

Vi også! Hver uke, på uteskole. Men jeg er glad de har uteskole og får brukt veden....

Gammel 05-03-14, 22:13   #71
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Utblåste egg? Kjøper man ikke sånne plastegg på Panduro?

Jeg hater å blåse ut sånne egg. Virkelig hater.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 22:17   #72
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Adding insult to injury, liksom? Ukeblader?

Altså, neste gang ungene dine skal ha med "umulige" ting på skolen så må du komme innom meg. Jeg har jo lager for slik. Noe skal man jo bruke bodplassen sin til. Ved i garasjen, og blant annet ukeblader, syltetøyglass, utblåste egg (jeg tror faktisk jeg har en 12-pakk som ble til overs i fjor lagret just-in-case) og denslags i boden. EN skuff full av grillspyd i forskjellige varianter. Ja, og champagne, da. Det er viktig å utnytte lagerplassen sin godt. :husmor: (det verste er at jeg er ikke ironisk en gang!!)

Gammel 05-03-14, 22:30   #73
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

gå innom frisøren og stjæle ukeblad

Nei men altså, jeg skjønte ikke helt konseptet med at alle skulle ha med seg bærbar musikkspiller jeg
Hva skal de liksom høre på? Skal alle høre på hver sin sang? Jeg kan ikke tenke meg at læreren har tenkt å samkjøre hva alle hører på?

Hva hvis man har glemt å sende med noe å feste "musikkspilleren" med - mange har jo ipod eller telefon elns, men fåtallet barn har vel sånn armholdere. Små lommer har de og, hvis de har lommer i det hele tatt på treningstøyet. De skal vel ikke fly rundt og holde spilleren i hånda heller?

Og når ting går istykker? Blir glemt? Stjelt? Da er det vel bare borte da, siden skolen ikke har erstatningsplikt?

Også kommer dette med likhetsprinsippet og gadgethysteriet og gratisskole og pengeopphaussing i tillegg, liksom.

Nei, dette var en SKIKKELIG dårlig gjennomtenkt ide.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 22:32   #74
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Mødre som Palmen redder pølsegrillinga, for de sender med ungene vedkubbe+avis+tennbrikett sånn at den klønete læreren (som glemte bålutstyret på pulten på jobb) får fyr på bålet. De sender også med et par ekstra ukeblader og syltetøyglass for sikkerhets skyld.

Gammel 05-03-14, 22:33   #75
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig finner jeg heller ikke noen av shuffleladerne.

Vi har vedkubber i kottet mtp. grillturene på skolen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 22:36   #76
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal alle skoler ha med vedkubber på uteskoledagene?

I en skolekrets var 95 % sv elevene bor i blokk, så etterlyser de kanskje ikke slikt?

Gammel 05-03-14, 22:37   #77
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Her lå det ved i boden da jeg overtok huset i sommer. Den er kun brukt til uteskole og speider.

Gammel 05-03-14, 22:38   #78
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Skal alle skoler ha med vedkubber på uteskoledagene?

I en skolekrets var 95 % sv elevene bor i blokk, så etterlyser de kanskje ikke slikt?

Vår forrige skole skulle liksom ha uteskole, men på to år hadde de en dag.

Her har vi hver uke, uansett vær. Supert rett og slett!

Gammel 05-03-14, 22:39   #79
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skolen vår har uteskole hver torsdag for førsteklasse i år. De hadde ikke det da Snuppa gikk i første. Det er ikke alltid de går så langt akkurat, men de er ute.

Gammel 05-03-14, 22:40   #80
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de egentlig ønsker seg ca 6 vedkubber og regner med det ordner seg med 6 hvis de spør 20.

Får jeg mamma-poeng hvis jeg sier at jeg alltid sender med grillmat til minst tre så de kan dele? (jeg har tenkt et par ganger at det kanskje er foreldre som er sure på meg for at jeg dealer usunn grillmat så barna får det i stedenfor pk skolemat, men jeg har funnet ut at jeg ikke bryr meg om det. )

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:18.