|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#341 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg tenker at nå når spesialskolene skal legges ned, vil det kreve ekstra mye av alle i skolen. Ekstra tid til forberedelse, tilsteværelse og oppfølging. |
|
|
|
|
|
#342 |
|
I mål
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Jeg HAR meldt meg ut. |
|
|
|
|
|
#343 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Vi har utvidet tilstedeværelsestid ift det den sentrale avtalen har fastsatt, og er på jobb 08-15.30 mandager og 08-15 resten av uka. Nettopp for å sikre samarbeid og møter.
|
|
|
#344 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Vi har 35 timers tilstedeværelsesplikt, men vet ikke helt når timene er lagt. Alle er på jobb fra åtte til fire eller lenger uansett. Men vi har som sagt kontor til hvert team. (Dog ikke fungerende nett siste måneden, det er mildest talt nokså håpløst).
|
|
|
|
#345 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Tilstedeværelsestid er ikke noe problem der jeg jobber, heller. "Alle" er på jobb til 15.30 eller lenger uansett. Der jeg jobbet før var det dårligere arbeidsforhold, små pulter, trangt, dårlig luft. Da tok jeg gjerne PC og bøker med hjem tidligere når jeg hadde mulighet.
|
|
|
#346 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er ikkje det ein god ting å oppfordra til å publisera i sosiale media? Det er jo "kanal" nummer ein for å nå ut til massene.
|
|
|
#347 |
|
Leser
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg har nå lest en del om dette (+ tråden her) og jeg ser egentlig ikke problemet? Det de blir sagt er at lederen (rektor) skal kunne forvalte tiden til sine arbeidstakere (lærerne).
|
|
|
#348 |
|
i tåkeheimen
|
Problemet trenger ikke være rektor, men trang kommuneøkonomi. Hvis budsjettene kuttes ytterligere (noe vi ser eksempler på mange steder nå) vil rektor bli presset til å øke antall undervisningstimer per lærer. Noe som igjen vil føre til mindre tid til for- og etterarbeid, altså dårligere undervisning.
|
|
|
#349 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Som det er nå, har rektor allerede mulighet til å binde tid på arbeidsplassen for å sikre tid til samarbeid, i samråd med plasstillitsvalgt. Det gjøres mange steder der det er OK kontorplasser før lærerne.
|
|
|
#350 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Og steder der man sitter som sild i tønne. Sukk! |
|
|
|
|
|
#351 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Dette skjønner jeg lite av. Har du inntrykk av at jeg legger skjul på hva jeg egentlig mener? |
|
|
|
|
|
#352 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Noe av utfordringen nå er vel at skoleledere egentlig ikke har reelle muligheter til å lede. De er fullstendig prisgitt folkevalgte både på nasjonalt plan og lokalt plan og er det noe man kan score på i valgkamp så er det skole. Det kommer pålegg ovenfra, øremerkede midler til politiske hjertesaker uten at det dekker faktiske kostnader og ulike ideologier skal styre midlene i korte perioder av gangen. |
|
|
|
|
|
#353 |
|
Permakulturell
|
Er dette noe rektor ikke har anledning til i dag?
|
|
|
#354 |
|
|
Og nettopp det er en sak for hms og Arbeidstilsynet. |
|
|
|
|
|
#355 |
|
|
Nei. Antall undervisningstimer ligger fast i avtalen. Du kan ha mindre undervisning, men ikke mer.
|
|
|
#357 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei på ingen måte! Då har eg nok ordlagt meg dårleg.
|
|
|
#358 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?OK. Jeg har ikke det inntrykket, og akkurat i saken om lærernes arbeidstid, har jeg ikke fått med meg at den ene siden er mer politisk korrekt enn det andre. |
|
|
|
|
|
#359 |
|
|
Jeg tror ikke alle stemmer kommer fram og at et sytekor lett kan drukne det som egentlig er saken her. Jeg tror lærere flest har evnen til å argumentere, få fram essensen i en sak og å være saklige. Det jeg tror du kan ha rett i er en jantelovkultur. En jantelovkultur fremmer dessverre syt. |
|
|
|
|
|
#360 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Et av problemene med retorikken fra lærersida i denne striden er at en del - spesielt de som skriver som privatpersoner, ikke som tillitsvalgte på ulike nivå - argumenterer mot KS sitt forslag ved å vise til hvor dårlig de synes dagens arbeidstidsavtale fungerer. Etter min mening er det å skyte seg selv i foten. Det er selvsagt ikke sånn at dagens avtale er perfekt, og jeg har inntrykk av at lærere i barneskolen kommer en god del dårligere ut enn vi som er i vgs - men hvis man sammenligner med andre land har vi uansett ikke dårlige rammer rundt arbeidet vårt, både mtp undervisningstimer pr uke og bundet/ubundet tid. Så når lærere argumenterer mot KS avtale ut fra at dagens avtale er dårlig, bygger de nesten opp under KS' argumentasjon - for de hevder jo at deres forslag nettopp skal forbedre lærernes arbeidshverdag.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|