Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-14, 22:49   #341
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Jeg tenker at nå når spesialskolene skal legges ned, vil det kreve ekstra mye av alle i skolen. Ekstra tid til forberedelse, tilsteværelse og oppfølging.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 22:53   #342
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg har vurdert å melde meg ut av Utdanningsforbundet, rett og slett på grunn av det jeg oppfatter som sutring og stakkarsliggjøring av en hel gruppe arbeidstakere.

I selve saken er jeg nok nærmere KS enn de fleste andre som jobber i skolen. Spesielt når det gjelder fysisk tilstedeværelse på jobb. Lærerne våre skriker etter samarbeidstid og det å legge noe av det til høst/vinterferie og i etterkant av skoleåret er ikke nødvendigvis dumt (med andre ord legge inn noe mer tid til langtidsplanlegging osv. Eller utarbeide undervisningsopplegg som skal brukes over tid og av mange).

Jeg HAR meldt meg ut.

Jeg forkaster ikke nødvendigvis tanken å legge inn mer samarbeidstid på den ene eller andre måten, men da må noe annet ut og jeg lurer på hva det skal være.

Jeg tenker også at kjernetid fra 9-15 for eksempel ikke ville være så dumt, og for de aller fleste ha veldig få praktiske konsekvenser.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 23:01   #343
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Vi har utvidet tilstedeværelsestid ift det den sentrale avtalen har fastsatt, og er på jobb 08-15.30 mandager og 08-15 resten av uka. Nettopp for å sikre samarbeid og møter.

Gammel 18-02-14, 23:07   #344
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi har 35 timers tilstedeværelsesplikt, men vet ikke helt når timene er lagt. Alle er på jobb fra åtte til fire eller lenger uansett. Men vi har som sagt kontor til hvert team. (Dog ikke fungerende nett siste måneden, det er mildest talt nokså håpløst).

Gammel 18-02-14, 23:23   #345
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Tilstedeværelsestid er ikke noe problem der jeg jobber, heller. "Alle" er på jobb til 15.30 eller lenger uansett. Der jeg jobbet før var det dårligere arbeidsforhold, små pulter, trangt, dårlig luft. Da tok jeg gjerne PC og bøker med hjem tidligere når jeg hadde mulighet.

Gammel 19-02-14, 00:09   #346
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Nei, ikke til oppsigelsesbrev i media. Men de oppfordrer til å skrive på facebook, blogger, i aviser, etc.

Er ikkje det ein god ting å oppfordra til å publisera i sosiale media? Det er jo "kanal" nummer ein for å nå ut til massene.

Ein kan sjølvsagt diskutera ordbruk, retorikk og bodskap i det som blir publistert, men det aller verste er jo om ein blir så politisk korrekt at ein lar vera å seia i frå.

Det er jo mange som meiner at lærarar (kvinnelege spesielt) finn seg i alt for mykje, er for "snille" og ikkje står opp for rettane sine. Eg trur kanskje det gjeld i denne debatten og? Av frykt for å framstå som sytete, usakleg eller kva det no er så lar folk vera å sei kva dei meiner. Då har eg meir sansen for å heia kvarandre fram og "stå på barrikadane" saman.

Når det gjeld facebook-gruppa syns eg det aller meste der har vore nettopp sakleg OG at det har vore ein befriande lausluppen tone.

Gammel 19-02-14, 09:32   #347
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nå lest en del om dette (+ tråden her) og jeg ser egentlig ikke problemet? Det de blir sagt er at lederen (rektor) skal kunne forvalte tiden til sine arbeidstakere (lærerne).

Jeg har jo både fleksitid, hjemmekontor, mobil og PC dekket av jobben, men det er den som har personalansvar som godkjenner alt dette. Jeg kan ikke bare sette meg hjemme helt uten en dialog med sjefen min. Og det er jo dette jeg forstår avtalen til KS som? Rektor bestemmer, ikke lærerne. Der hvor det er udugelige lærere vil dette være en gudegave til rektor, der det er en drittsett til rektor vil dette være lærernes mareritt.

Jeg vil tro dette er et steg i riktig retning for skolen, faktisk. Det er problematisk at lærerne skal være både "selvstendig næringsdrivende" og arbeidstakere samtidig. Dette, pluss den kollektive opplegget som ligger på lærere: Ikke individuell lønn, ikke individuelle avtaler etc

Gammel 19-02-14, 09:58   #348
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har nå lest en del om dette (+ tråden her) og jeg ser egentlig ikke problemet? Det de blir sagt er at lederen (rektor) skal kunne forvalte tiden til sine arbeidstakere (lærerne).

Jeg har jo både fleksitid, hjemmekontor, mobil og PC dekket av jobben, men det er den som har personalansvar som godkjenner alt dette. Jeg kan ikke bare sette meg hjemme helt uten en dialog med sjefen min. Og det er jo dette jeg forstår avtalen til KS som? Rektor bestemmer, ikke lærerne. Der hvor det er udugelige lærere vil dette være en gudegave til rektor, der det er en drittsett til rektor vil dette være lærernes mareritt.

Jeg vil tro dette er et steg i riktig retning for skolen, faktisk. Det er problematisk at lærerne skal være både "selvstendig næringsdrivende" og arbeidstakere samtidig. Dette, pluss den kollektive opplegget som ligger på lærere: Ikke individuell lønn, ikke individuelle avtaler etc

Problemet trenger ikke være rektor, men trang kommuneøkonomi. Hvis budsjettene kuttes ytterligere (noe vi ser eksempler på mange steder nå) vil rektor bli presset til å øke antall undervisningstimer per lærer. Noe som igjen vil føre til mindre tid til for- og etterarbeid, altså dårligere undervisning.

Vi trenger nasjonale avtaler.

Gammel 19-02-14, 10:04   #349
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Standard

Som det er nå, har rektor allerede mulighet til å binde tid på arbeidsplassen for å sikre tid til samarbeid, i samråd med plasstillitsvalgt. Det gjøres mange steder der det er OK kontorplasser før lærerne.

Gammel 19-02-14, 10:14   #350
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Som det er nå, har rektor allerede mulighet til å binde tid på arbeidsplassen for å sikre tid til samarbeid, i samråd med plasstillitsvalgt. Det gjøres mange steder der det er OK kontorplasser før lærerne.

Og steder der man sitter som sild i tønne. Sukk!

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 10:16   #351
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Er ikkje det ein god ting å oppfordra til å publisera i sosiale media? Det er jo "kanal" nummer ein for å nå ut til massene.
Ein kan sjølvsagt diskutera ordbruk, retorikk og bodskap i det som blir publistert, men det aller verste er jo om ein blir så politisk korrekt at ein lar vera å seia i frå.
Det er jo mange som meiner at lærarar (kvinnelege spesielt) finn seg i alt for mykje, er for "snille" og ikkje står opp for rettane sine. Eg trur kanskje det gjeld i denne debatten og? Av frykt for å framstå som sytete, usakleg eller kva det no er så lar folk vera å sei kva dei meiner. Då har eg meir sansen for å heia kvarandre fram og "stå på barrikadane" saman.

Når det gjeld facebook-gruppa syns eg det aller meste der har vore nettopp sakleg OG at det har vore ein befriande lausluppen tone.

Dette skjønner jeg lite av. Har du inntrykk av at jeg legger skjul på hva jeg egentlig mener? Jeg synes jeg har vært ganske så tydelig om hva jeg tenker om KS sitt forslag gjennom hele tråden, men det forhindrer meg ikke i å mene at den massive strømmen av lærerblogger og avisinnlegg med mye sutring, lite fakta og dårlig retorikk er pinlig og ødeleggende for saken. Jeg står gjerne på barrikadene, men for meg er det ikke nok at vedkommende som har skrevet noe om arbeidstidsforhandlingene er lærer, han/hun må ha lagt det fram på en måte jeg kan identifisere meg med også.
Jeg er ikke med i FB-gruppa, så den kan jeg ikke uttale meg om.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 10:30   #352
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe av utfordringen nå er vel at skoleledere egentlig ikke har reelle muligheter til å lede. De er fullstendig prisgitt folkevalgte både på nasjonalt plan og lokalt plan og er det noe man kan score på i valgkamp så er det skole. Det kommer pålegg ovenfra, øremerkede midler til politiske hjertesaker uten at det dekker faktiske kostnader og ulike ideologier skal styre midlene i korte perioder av gangen.
Demokrati og politisk styring er fint og bra, men akkurat for noe så viktig som skole tror jeg det hadde vært en fordel med mer langsiktige sentrale planer som ikke kan torpederes ved neste valg.

Jeg tror også lærerne har vært alt for snille og hatt for liten tro på egen styrke. Mange yrker i offentlig sektor har vært trygge og man har ikke hatt behov for å kjempe, sette grenser og krav. Offentlig sektor har endret seg, men kulturen om mentaliteten hos ansatte har ikke endret seg.

I en verden hvor skoleledere hadde hatt et ledd over seg som hadde vært mer stabilt tror jeg forslaget kunne ha fungert, men ikke i dagens situasjon.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 10:35   #353
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Problemet trenger ikke være rektor, men trang kommuneøkonomi. Hvis budsjettene kuttes ytterligere (noe vi ser eksempler på mange steder nå) vil rektor bli presset til å øke antall undervisningstimer per lærer. Noe som igjen vil føre til mindre tid til for- og etterarbeid, altså dårligere undervisning.

Vi trenger nasjonale avtaler.

Er dette noe rektor ikke har anledning til i dag?

Gammel 19-02-14, 10:36   #354
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Og steder der man sitter som sild i tønne. Sukk!

Og nettopp det er en sak for hms og Arbeidstilsynet.
Hvor mange avviksmeldinger sendes på grunnlag av dårlige fysiske arbeidsforhold i skolen? Jeg har hørt lærere som sliter med de fysiske rammene på arbeidsplassen som i stedet for å møte støtte blant kolleger får høre "det var mye verre før". En slags statuering i at man skal lide litt i yrket.

Politikere må ha ting svart på hvitt.

Gammel 19-02-14, 10:37   #355
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Nei. Antall undervisningstimer ligger fast i avtalen. Du kan ha mindre undervisning, men ikke mer.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 10:38   #356
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Nei. Det er regulert av leseplikten.

Gammel 19-02-14, 11:18   #357
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Dette skjønner jeg lite av. Har du inntrykk av at jeg legger skjul på hva jeg egentlig mener?

Nei på ingen måte! Då har eg nok ordlagt meg dårleg.

Eg trur berre at det er mange (ikkje du...) som lar vera å seia si meining høgt og tydeleg, fordi ein ikkje trur eg har rett til å seia det, ikkje seier det bra nok, ikkje er politisk korrekt nok, ikkje vil framstå som sytete etc. Litt sånn jantelov-aktig. Eg har trua på at alle stemmer kjem fram, sjølv om nokon syng litt falskt. (Prøver meg på ein dårleg metafor...)

Gammel 19-02-14, 11:24   #358
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK. Jeg har ikke det inntrykket, og akkurat i saken om lærernes arbeidstid, har jeg ikke fått med meg at den ene siden er mer politisk korrekt enn det andre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 11:34   #359
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Nei på ingen måte! Då har eg nok ordlagt meg dårleg.

Eg trur berre at det er mange (ikkje du...) som lar vera å seia si meining høgt og tydeleg, fordi ein ikkje trur eg har rett til å seia det, ikkje seier det bra nok, ikkje er politisk korrekt nok, ikkje vil framstå som sytete etc. Litt sånn jantelov-aktig. Eg har trua på at alle stemmer kjem fram, sjølv om nokon syng litt falskt. (Prøver meg på ein dårleg metafor...)

Jeg tror ikke alle stemmer kommer fram og at et sytekor lett kan drukne det som egentlig er saken her. Jeg tror lærere flest har evnen til å argumentere, få fram essensen i en sak og å være saklige. Det jeg tror du kan ha rett i er en jantelovkultur. En jantelovkultur fremmer dessverre syt.

Selvtillit på at man har noe å komme med og en kultur hvor man backer hverandre opp på saklighet og ikke en konkurranse i å ha der verst er nødvendig.

(Ja jeg vet at jeg setter ting på spissen nå.)

Gammel 19-02-14, 11:42   #360
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Et av problemene med retorikken fra lærersida i denne striden er at en del - spesielt de som skriver som privatpersoner, ikke som tillitsvalgte på ulike nivå - argumenterer mot KS sitt forslag ved å vise til hvor dårlig de synes dagens arbeidstidsavtale fungerer. Etter min mening er det å skyte seg selv i foten. Det er selvsagt ikke sånn at dagens avtale er perfekt, og jeg har inntrykk av at lærere i barneskolen kommer en god del dårligere ut enn vi som er i vgs - men hvis man sammenligner med andre land har vi uansett ikke dårlige rammer rundt arbeidet vårt, både mtp undervisningstimer pr uke og bundet/ubundet tid. Så når lærere argumenterer mot KS avtale ut fra at dagens avtale er dårlig, bygger de nesten opp under KS' argumentasjon - for de hevder jo at deres forslag nettopp skal forbedre lærernes arbeidshverdag.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:05.