Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Nei, at KS er på viddetur det skjønner vi. Men det er ikke så lett å få tak på hvordan det egentlig er. Har dere tid til utdanning satt opp idag? Hvorfor hører vi da ofte at det ikke er tid til utdanning? Hvis det er ganske bra som det er, hvorfor alle disse martyrfremstillingene? (du skal slippe å svare for alle lærere altså, jeg bare synes det er litt forvirrende og vanskelig å få tak på hva som egentlig er ståa).
Videreutdanning i dag er det veldig gode muligheter for. Staten har spyttet i masse penger. Det er kommunene som vegrer seg for å sende lærere til alle de frikjøpte plassene fordi de må betale en nokså liten del av kaka. Jeg snakker også om videreutdanning innad på skolen som løses utmerket innenfor dagens avtale. Vi jobber for tiden med ledelse, Leselos og databruk på skolen vår. Jeg går på kurs om bruk av digitale løsninger i skolen, og så kurser jeg resten av lærerne for eksempel. Fungere veldig fint.
Blant lærerne går sukkingen ut på at det er kommet så mange nye oppgaver inn i skolen som blant annet går på psykisk helse og at det er så mange møter å gå på og så mange rapporter å skrive at vi sliter med å få tid til det aller viktigste - for- og etterarbeid. For å gjøre noe med det, må noen oppgaver over på andre yrkesgrupper eller vi må undervise mindre enn vi gjør i dag.
KS vil dei derimot at vi skal undervise mer, beholde alle oppgavene, være mindre på skolen i ukene elevene er på skolen og ta videreutdanning i ukene elevene ikke er der. Det er kun en måte å spare penger på (de slipper vikarer når lærere er på kurs i skoleåret) og de kan få lærerne til å undervise flere timer hver slik at det blir behov for færre lærere.
Etterutdanning og videreutdanning har aldr vært det kritiske punkt for de fleste lærere - det er politikere som snakker om det til enhver tid. Jeg liker tanken som sagt, men det er virkelig ikke hovedproblemet.