|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Hertuginne
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
De tror vel at dere skal klare å gjøre alt av for- og etterarbeid i den nye, bundne tiden, og ser ikke at jo mer tilstedeværelse på skolen, jo mer vil det naturlig bli mer samarbeid og møter og man vil derfor ikke få tid til alt av for- og etterarbeid i den bundne tiden.
|
|
|
#262 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja for all del - jeg har selv tatt 60 studiepoeng nettbasert engelsk finansiert av arbeidsgiver, med betalt permisjon i eksamensperioder. Utrolig gode rammebetingelser, faktisk, fordi skolen min hadde behov for flere lærere med undervisningskompetanse i engelsk.
|
|
|
#263 |
|
Sviiisj!!
|
Ja ja, dere om det. Vi registrerer som sagt på fast basis, så blir vi ikke overrasket heller (at kollegaer har 100 plusstimer de aldre får avspasert er heller ikke noe som sjokkerer noen her.
|
|
|
#264 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Ja det har jeg lurt på også. Jeg er mer enn klar for å ta en master, og kunne godt ha gjort det om sommeren. Men hvor skal jeg få gjort det? |
|
|
|
|
|
#265 |
|
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det å ha mulighet til å planlegge underveis i skoleåret har jeg full forståelse for behovet av og dette må komme veldig tydelig frem og ikke druknes av mindre forståelig argumentasjon. |
|
|
|
|
|
#266 |
|
50 & somewhat fab
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg må likevel understreke at jeg jobber i videregående, og jeg vet at rammebetingelsene er annerledes i grunnskolen, både når det gjelder økonomi og hva som lar seg gjøre i skoleåret.
|
|
|
#267 |
|
maler
|
Registrerer alle på fast basis? Eller bare de av dere som jobber mest?
|
|
|
#268 |
|
Eller så tror de at det faktisk er det vi gjør, derfor trenger vi ikke tid til for- og etterarbeid. |
|
|
|
|
|
#269 |
|
Fartsfantom
|
Det er litt vanskelig å forstå hele greia syns jeg. Jeg snakker ut i fra videregående, mens andre snakker ut i fra grunnskolen. Det er litt forskjell mellom fag, skoleslag osv når det gjelder leseplikt, bunden, ubunden tid. |
|
|
|
|
|
#270 |
|
|
Å ta en master uten å søke ulønnet permisjon og ta mye av kostnadene selv er utopisk for de fleste i offentlig sektor, men om lærere ønsker et videreutdanningsprogram så tror jeg ikke lærere på forhånd skal tenke at det er umulig for høgskoler og universiteter å sy sammen altså. Det er på slikt universitetene tjener penger. Det er ikke gratis, men det er ingen utdanningsopplegg. |
|
|
|
|
|
#271 |
|
maler
|
Hvordan arbeidstiden på den enkelte arbeidsplass organiseres bør vel være opp til den enkelte leder? Blir det for mye møtevirksomhet må vedkommende ta tak. Det er da ikke bare noe som skjer fordi man er tilstede?
|
|
|
#272 |
|
Bedreviter
|
Ja, det slo meg også. Dette er jo ferietid for universiteter og høyskoler også, så hvor skulle den kursingen komme fra? Private kursleverandører? Til alle landets skoler? Innenfor de samme to-tre ukene av sommermånedene? Yeah right! Den eneste måten man kan lykkes med felleskursing av lærerne i slutten av juni og starten av august er om lærerne kurser hverandre. For noe absolutt vissvass.
Hvordan? |
|
|
|
|
|
#273 |
|
Fartsfantom
|
Ragnhild Lied har sagt noe av det samme - at undervisning er ferskvare. Det var kanskje det samme du leste? |
|
|
|
|
|
#274 |
|
Jeg tror ikke det er utopisk, og venter på at det skal komme. Med den nye regjeringen og sånt. |
|
|
|
|
|
#275 |
|
maler
|
Akkurat det å ha spisepause på skift tror jeg hadde gått helt fint timeplanmessig gitt at man greide å definere hvilke typer lærere som spiser sammen. Sånne praktiske hindringer må man løse på hver enkelt arbeidsplass tenker jeg. Og endel steder vil det være åpenbart at lærere ikke kan forberede seg på skolen, men det er jo helt vanvittig at er sånn. Selvfølgelig må man ha arbeidsplass. Jeg fatter ikke at det ikke er trumfet gjennom for lengst.
|
|
|
#277 |
|
Bedreviter
|
Jeg garanterer deg utfordringer om du skal få til et udanningsopplegg for en skokk av lærere, som skal skje i universitetets og høyskolenes undervisningsfrie måneder. |
|
|
|
|
|
#278 |
|
50 & somewhat fab
Jeg grøsser ved tanken. De kursene skolen min har kjøpt fra private leverandører har vært de dårligste vi har hatt; de bommer stort sett fullstendig i forhold til arbeidshverdagen vår. Og er jeg en av de som absolutt er positiv til kursing på plandagene og ofte gleder meg til å få sitte i forelesning igjen.
|
|
|
#279 |
|
50 & somewhat fab
Det er jo sånn det er i dag, det er det KS ikke ønsker mer.
|
|
|
#280 |
|
50 & somewhat fab
Det er sikkert noen av dem som er villige til å ta seg et par uker på Røst, bare de får nok betalt. Det har nok kommunen råd til.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|