|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
This is normal!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Ja, det synes jeg også. På den FB-siden som ble nevnt over er gjennomgangstema at "ingenting skal endres - vi vil ikke forhandle", men det er jo noen utfordringer i skolen man må finne løsninger på uten å måtte gå så ekstremt til verks som KS mener er nødvendig (og som antakeligvis ville skape dårligere rom for å forbedre elevenes læringsmiljø).
|
|
|
|
#222 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg vet at diskusjonen har gått videre, men jeg lurer veldig på dette. |
|
|
|
|
|
#224 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Ikke meningen å kaste bensin på bålet. Sett bort fra det nye forslaget om kontortid.
|
|
|
#226 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Jeg skjønner ikke hvor du får noen av disse tallene fra, bortsett fra 1687,5 timer. Skal dette regnestykket være situasjonen nå, eller situasjonen hvis KS sitt forslag blir vedtatt? Det stemmer ikke med noen av dem, men jeg klarer ikke å se hvordan du regner og klarer dermed heller ikke å si hva du ikke har fått med deg.
|
|
|
#227 |
|
Ikke altetende
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Åh ja, det har jeg ikke tenkt på. Er det sånn at lærere egentlig bare har fem uker ferie, også er resten avspasering? Da blir vel egentlig arbeidstimer per uke lavere enn 39,5.?
|
|
|
#228 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Vi har ikke noe mer ferie enn andre. |
|
|
|
|
|
#229 |
|
Ikke altetende
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Ok. Ingen som gidder å forklare det?
|
|
|
#230 |
|
Fartsfantom
|
Lærerne har bare 4 uker og 1 dag ferie. Vi har 43,5t arbeidsuke. Vi avspaserer den "faste" overtida (hvis jeg kan få lov til å kalle det for overtid for all enkelhet skyld) i de andre ukene elevene har ferie. |
|
|
|
|
|
#231 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det jeg ikke forstår er hvorfor i alle dager KS vil ha vekk en avtale som gir masse masse gratis overtidsarbeid (som i stedet tas ut i avspasering om sommeren når elevene likevel ikke er tilstede)? Hvorfor, hvorfor, hvorfor?
|
|
|
#232 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?..og hvis det er slik som noen har sagt over her, at dette vil gi anledning til kommunene til å uthule skolebudsjettene, hvorfor kan ikke departementet gjøre noe, gripe inn? Det siste Høyre vil er vel at deres innsats for å styrke skolen skal undergraves av kommunalt selvstyre som har som mål å legge enda mindre penger i skolen?
|
|
|
#233 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Vi har faktisk 5 uker ferie, at vi har 4 uker og 1 dag er en seiglivet myte blant lærerne. |
|
|
|
|
|
#234 |
|
50 & somewhat fab
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Hvordan i all verden tenker du, som får at vi har under 39,5 arbeidstimer i uka?
|
|
|
#235 |
|
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?I følge tall som er lagt fram så er 23% av lærernes arbeidstid fritt disponert. Det er vel dette og hvordan arbeidstiden skal brukes det strides om og ikke den totale arbeidstiden. Den totale arbeidstiden til lærerne er som for alle andre. |
|
|
|
|
|
#237 |
|
50 & somewhat fab
OK, for å sitere det som står på Utdanningsforbundets sider helt presis:
|
|
|
#238 |
|
Fartsfantom
|
Nei, vi har 4 uker og 1 dag. Vi forhandlet vekk den 5 ferieuka for noen år tilbake. Jeg tror det var i skolepakke 2. Les her: http://www.utdanningsforbundet.no/Fy...a-januar-2009/
|
|
|
|
|
|
#239 |
|
Fartsfantom
|
De sparer penger ved at vi får en ekstra gruppe, flere undervisningstimer. Bare se hvordan de har gjort det i Danmark. |
|
|
|
|
|
#240 |
|
|
Men lærere har likevel 5 uker lovfestet ferie. At avspasering går tapt er en helt annen problemstilling som er velkjent fra de fleste yrker som praktiserer avspasering. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|