Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-14, 09:43   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Tallulah og Divine: For min del er det i alle fall bøker jeg selv liker og tror han vil like som er poenget

Ja, det var i grunn akkurat det jeg skrev i det første innlegget mitt også.

Bortsett fra med Charlie og Sjokoaldefabrikken, men der er både boka og filmen så bra at de har tålt å bli sett og lest i feil rekkefølge, opptil flere ganger.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 09:45   #62
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Herre. Jeg kan love deg at det ikke er et snev av tvang involvert. Vi leser jo for barna hver kveld, og det er et rent incentiv.

Ikke sant? Det er jo aldri tvang eller forbud det er snakk om, mer "Har du lyst til at vi skal lese Ringenes Herre/Harry Potter/Narnia" og så sette i gang og lese, og så foreslå underveis at vi kan se filmene også. Når det gjelder Harry Potter, så er vi godt i gang med bok seks, men han har ikke vært interessert i å se lenger enn de tre første filmene, så det er ikke akkurat snakk om noe mas (med påfølgende nekting) om å få lov til å se film.

Gammel 14-02-14, 09:45   #63
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Nei de må ikke, men jeg oppmuntrer til det hvis de ønsker det selv. Eldste har sett LOTR og hobbit-filmene, men ikke lest bøkene, men hun leste for eksempel Harry-Potter-bøkene, Hunger games serien, og Astrid Lindgren før hun så filmene.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 09:48   #64
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, jeg har ikke noe mot det - og Poden må gjerne lese dårlige (eller "dårlige") bøker, hvis han vil. Og sitater er selvsagt morsomt! Men jeg oppfordrer (eller "pusher") ham ikke til å lese bøker jeg ikke selv synes er bra.

Nei, nei, jeg mente det ikke slik! Det var mer en tanke jeg gjorde meg da jeg leste innlegget ditt heller enn en kommentar til innlegget.

Jeg er bare overrasket over at det så sjeldent nevnes at det kan være gøy å lese dårlig litteratur. Det er selvfølgelig gøy på en annen måte enn å lese god litteratur, men dog. Jeg blir jo helt høy av å lese bøker jeg er overbevist om at jeg kunne ha skrevet bedre selv, for ikke å snakke om når jeg leser bøker hvor jeg kan avsløre de litterære grepene.

Gammel 14-02-14, 09:50   #65
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tvang. Vi er på «koselig rituale som alle har stort utbytte av». Har til gjengjeld tilbudt kun minimal skiopplæring.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 09:50   #66
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn generelt så tror jeg egentlig mange dårlige (eller ikke så veldig gode) bøker kunne bli til helt utmerkede filmer, og i de tilfellene ville jeg ikke se noen spesiell grunn til å lese boken først. Kanskje i etterkant, men da mer av nysgjerrighet.

Enig. Jeg har lest noen bøker, sånn type krim/actionbøker, såkalt "lettlest", som mer eller mindre er bare en oppramsing av hendelser med elendig språk, leseren undervurderes totalt og ingenting overlates til refleksjon og selvstendig tenkning, men plottet er skikkelig bra. Når jeg har lest slike bøker har jeg ofte tenkt "du verden, denne hadde virkelig gjort seg bra på et lerret". Mens boka er crap. Da hadde jeg gjort meg selv en tjeneste ved å bare se filmen, og droppe boka.

Divine: Jeg tror du leser denne tråden veldig selektivt hvis den gir deg dårlig samvittighet.

Gammel 14-02-14, 09:50   #67
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er bare overrasket over at det så sjeldent nevnes at det kan være gøy å lese dårlig litteratur. Det er selvfølgelig gøy på en annen måte enn å lese god litteratur, men dog. Jeg blir jo helt høy av å lese bøker jeg er overbevist om at jeg kunne ha skrevet bedre selv, for ikke å snakke om når jeg leser bøker hvor jeg kan avsløre de litterære grepene.

Jeg synes det kan være riktig gøy med underlødig film og TV (hvis det ikke er dårlig på en irriterende måte), men jeg er ikke så glad i å lese ting som jeg synes er dårlig. Kanskje også litt fordi det tar så forholdsvis lang tid å lese en bok i forhold til å f.eks. se en halvtimes TV-episode - jeg vil ikke bruke så mye av tiden min på noe jeg ikke egentlig liker.

Altså, jeg leser masse som er underholdnings-/triviallitteratur og ikke nødvendigvis veldig høyverdig, men jeg liker ikke å lese en hel bok som jeg føler at jeg kunne skrevet bedre selv. (Bortsett fra gleden ved å bli irritert, da, som man ikke skal se helt bort fra (jfr. Twilight). )

Gammel 14-02-14, 09:51   #68
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Divine: Jeg tror du leser denne tråden veldig selektivt hvis den gir deg dårlig samvittighet.

Jeg er veldig flink til å få dårlig samvittighet. Et av mine største talenter. Dét og soving.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 09:51   #69
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er veldig flink til å få dårlig samvittighet.

Det kan du i alle fall ha god samvittighet for!

Gammel 14-02-14, 09:55   #70
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 09:59   #71
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er mye hodeløs filmatisering ute og går også, da. Jeg synes ikke man trenger å filmatisere hver eneste bestselger, og resultatene varierer da også fra sublimt til noe helt annet til idiotisk. Jeg vil ikke være med på «Men jeg har sett filmen»-bølgen.

Gammel 14-02-14, 10:10   #72
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg syns det er greit å lese boka først dersom eg veit at boka er god og dersom filmen kan vere litt skummel. Greit å vite at det går bra til slutt!
Derfor har vi praktisert det med Harry Potter.

Men vi gjer det sjølvsagt ikkje sånn med alle filmar!

Gammel 14-02-14, 10:13   #73
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal vaffel ikke se Boktyven. Jeg leste flere anmeldelser av den da jeg var i USA i høst, og til og med amerikanerne syntes den var altfor klissete. Jeg har også unngått Meg eier ingen, for jeg kan ikke tenke meg at filmen kan måle seg med boka.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 10:15   #74
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Filmatiseringen av Boktyven ser ut som en ren hån mot alt som var bra i boka.

Gammel 14-02-14, 10:18   #75
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig, den frister virkelig ikke.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 10:20   #76
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi så trailer til Doktor Proktor, og ungene er skeptisk ... Karakterene ligner visstnok ikke i det hele tatt på dem de har i hodet sitt, så de er usikre på om de vil se den, for de er redd for at filmen er "feil". Men regner med vi ser den likevel.

Gammel 14-02-14, 10:36   #77
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så Boktyven med tolvåringen, vi hadde begge lest boka. Jeg syns ikke den var på langt nær så forferdelig som endel anmeldere skulle ha det til. (Erlend Loe hører jeg uansett ikke så mye på). Tolvåringen ble svært grepet av filmen, og det at jeg så den sammen med ham og at vi begge kjente historien gjorde selvfølgelig at jeg så den med mindre kritiske briller, men uansett: Den var ikke SÅ dårlig.

Verste opplevelse av film først og så bok: Saras nøkkel. Likte filmen, hatet boka.

Meg eier ingen er en bok jeg har lest flere ganger og har et spesielt forhold til, så jeg er nødt til å se filmen uansett om den ikke er på langt nær like bra.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 10:52   #78
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg nekter faktisk barna mine å se noe som helst film som kan finne på å ha tematikk som er inspirert fra bibelske hendelser uten at de har lest bibelen først, og hvis de ikke kan referere nøyaktig skriftsted mens de ser filmen med referansen, så slår jeg av filmen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-14, 10:53   #79
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

De må vel kunne sitere passasjen på gresk eller hebraisk? Hm?

Gammel 14-02-14, 10:54   #80
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg gleder meg forresten ekstremt til å vise ungene Life of Brian, men nekter å gjøre det før de har sett minst en gammeldags episk bibelfilmatisering. De må jo ha referansene på plass.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:25.