Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg har ikke helt skjønt hva KS prøver å få til, men det overrasker meg ikke hvis de ønsker å se på tid til for- og etterarbeid som et gode man egentlig ikke trenger og at de helst vil detaljstyre arbeidsstokken til å jobbe gratis mye av døgnet. Fast arbeidstid med forberedelsestiden inkludert kan helt klart være fornuftig gitt at forberedelsestiden faktisk ER inkludert, det er vel det den ikke er? Min erfaring med offentlig arbeidsgiver er at de ønsker seg styringsrett over både arbeid og fritid og beordringsrett, og definerer fleksibilitet som et enveisfenomen.
Av og til synes jeg det er vanskelig å skjønne hva lærere som gruppe egentlig vil. Det er lett å skjønne hva de IKKE vil, men ikke hva de vil rent konkret. Det er lett å skjønne hva de ikke liker og hva som gjør at det egentlig er synd på dem, men det er ikke så lett å få tak på hva de faktisk opplever som et gode de ikke vil gi slipp på. Det skyldes hovedsaklig retorikken til fagforeninga når de uttaler seg offentlig, og jeg er ikke sikker på at det er helt riktig taktikk derfra.
Vi vil ha tid til å gjøre jobben vår på en skikkelig måte uten å jobbe altfor mye gratis. For tiden fordrer det mindre oppgaver enn vi har akkurat nå, i hvert fall i barneskolen. KS ønsker å gi oss flere oppgaver slik at vi for å gjøre jobben vår må jobbe enda mer gratis enn nå. Vi er dermed svært uenige i det og må jobbe for å beholde status quo istedenfor å få til forbedringer.
Nokså greit egentlig. Udf er håpløse for tiden.
Sist redigert av oslo78 : 08-02-14 kl 12:43.
|