|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Nå er det jo engang slik at kommunen vår ikke har råd til å sende lærere på utdanning lenger.
jan '09 og nov '11 Sist redigert av Frøydis : 08-02-14 kl 02:22. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Hva ønsker lærerne selv med tanke på organisering og endring i skolen? Veldig ofte preges debatter om skole av at det foreslås noe ovenfra og så skrikes det nedenfra. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Hva ønsker lærerne selv med tanke på organisering og endring i skolen? Veldig ofte preges debatter om skole av at det foreslås noe ovenfra og så skrikes det nedenfra.
Sist redigert av oslo78 : 08-02-14 kl 11:13. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Vil det hjelpe å reduser antall undervisningstimer alene uten å sette klare rammer på arbeidstid? |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?På mange måter kunne jeg tenke meg 8-15.30 hver dag og ikke noe etterarbeid. Problemet er at det hadde blitt en så dårlig skole at jeg ikke kan forsvare å jobbe der. For elevene og lærerne ville det blitt helt uholdbart både faglig og sosialt at jeg skulle si at jobben er slutt 15.30 - uavhengig av hva som gjensto av viktige oppgaver den dagen.
|
|
|
|
#86 |
|
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Men ville det blitt dårligere skole om du fikk fast arbeidstid og redusert antall undervisningstimer? |
|
|
|
|
|
#87 |
|
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Det er jo ikke et alternativ? Jeg tenker at det kunne vært en mulig løsning, men det fordrer jo flere lærere inn i skolen.
|
|
|
|
#88 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg har ikke helt skjønt hva KS prøver å få til, men det overrasker meg ikke hvis de ønsker å se på tid til for- og etterarbeid som et gode man egentlig ikke trenger og at de helst vil detaljstyre arbeidsstokken til å jobbe gratis mye av døgnet. Fast arbeidstid med forberedelsestiden inkludert kan helt klart være fornuftig gitt at forberedelsestiden faktisk ER inkludert, det er vel det den ikke er? Min erfaring med offentlig arbeidsgiver er at de ønsker seg styringsrett over både arbeid og fritid og beordringsrett, og definerer fleksibilitet som et enveisfenomen.
|
|
|
#89 |
|
stoffavhengig
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det er flere som har sagt at de skulle ønsker Utdanningsforbundet tok seg noen kurs for å håndtere media. Når til og med de får saken til å fremstå som at "lærerne ikke vil miste ferien sim", så er det noe virkelig galt i systemet deres.
|
|
|
#90 |
|
|
Nei det er ikke et alternativ nå, men jeg tror kanskje det må til at lærerorganisasjonene i større grad kommer med tydelige signaler på behov og mulige løsninger. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Dette skoleåret har jeg sagt i fra (vennlig, men bedtemt) når jeg pålegges vaske/rydde/oghvasomhelst-ekstraoppgaver. Resultat; jeg fikk vite at jeg var krass og vanskelig på medarbeidersamtale. Fordi jeg setter grenser. Herlig! |
|
|
|
|
|
#92 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg tenker at "vil ikke miste ferien sin" er et helt legitimt krav også, spesielt når det ikke tilbys noe skikkelig i bytte. Det er for meg helt logisk at man ikke vil bytte en god ordning for arbeidstaker inn i dårligere arbeidsforhold og ingen goder. Det gir seg selv for de fleste av oss.
|
|
|
#93 |
|
|
Står dette i referatet fra medarbeidersamtalen? |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Er frisk!
|
Vi vil ha tid til å gjøre jobben vår på en skikkelig måte uten å jobbe altfor mye gratis. For tiden fordrer det mindre oppgaver enn vi har akkurat nå, i hvert fall i barneskolen. KS ønsker å gi oss flere oppgaver slik at vi for å gjøre jobben vår må jobbe enda mer gratis enn nå. Vi er dermed svært uenige i det og må jobbe for å beholde status quo istedenfor å få til forbedringer.
Sist redigert av oslo78 : 08-02-14 kl 12:43. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
stoffavhengig
|
|
|
#97 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det skremmer meg egentlig litt at dette er vanskelig å forstå for mange. KS sier at lærerne skal ha mer tid med elevene (mer undervisning), mer tid til etterutdanning, mer tid til samarbeid - men ikke mindre tid til for- og etterarbeid. De nekter konsekvent å si noe om hva vi skal gjøre mindre av.
|
|
|
|
#98 |
|
stoffavhengig
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det er allerede lærermangel i Norge, og dette fører kun til at unge blir skremt fra yrket. Det er så mye negativ fokus i media, at jeg er livredd for fremtiden. Erna snakker så pent om drømmelæreren, men dette fører kun til at gode lærere rømmer fra yrket og nye potensielle lærere finner på noe annet. Jeg kan ikke være med på at skolen går til grunne.
|
|
|
#99 |
|
stoffavhengig
|
|
|
#100 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Usikker på om denne har vært delt før, men jeg syns Kjell Arthur Rødal får fram følelsen mange lærere sitter med på en veldig fin måte. Han er velkjent i store deler av regionen for å være en utrolig dyktig, engasjert og grei lærer som elevene har respekt for. http://www.rbnett.no/meninger/Leserb...cle9083265.ece
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|