Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-14, 17:00   #1
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)

Går det an å samle oppskrifter/linker i en egen bolk etter hvert?

Gammel 07-02-14, 17:23   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katinka, her.

Går det an å samle oppskrifter/linker i en egen bolk etter hvert?

Det går fint. Bare minn meg på det senere, så kan vi kopiere ut innleggene i en egen tråd. Eller om noen gidder å samle dem i et nytt innlegg, så er jo det penere (og jeg slipper jobben ).

DMs Deilige Scones:

3 dl lyst mel (Har brukt både lys miks og kakemiks)
3 dl grovt mel (havrebrød eller fiberrikt brød-blandingene)
1/2 ts natron
1 1/2 ts bakepulver
2 dråper sitron
Sesamfrø (en dæsj)
Knuste linfrø (en dæsj, ikke for mye for det suger til seg fuktighet)
Litt salt
3 egg
ca 100g smeltet smør (blå soya), eller ca 1 dl olivenolje
1 gulrot raspet oppi
1 liten ss mørk sirup
1-2 dl vann

Jeg blander alt det tørre, har i egg og smør/olje og sirup, rasper gulrot i (finraspen er best, men funker fint på grovraspen også, men da ser man gulroten godt i sconsene). Så heller jeg ca 1 dl vann på, og ser hvordan det ser ut, og så fortsetter jeg å helle på med vann til jeg har en deig som er klissete og våt, men likevel fast nok til å sette ut på bakepapir med skje (som jeg dypper i vann før jeg henter opp, så faller de av med en gang og jobben blir lettere).

Stekes på 230 grader, i 15-18 minutter, alt etter hvor store scones en lager. De skal være gyldne og fine når de tas ut.

Gammel 07-02-14, 17:45   #3
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Følger med litt her da våre beste venner (hele familien) er gluten-og melkeallergikere.
Men jeg minner bare om at noen glutenallergikere HELLER ikke tåler hvetestivelse (som finnes i de fleste glutenfrie produkter).

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:59.