Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Ah, det husker jeg fra turnus, hvordan skjeve hofteskruer ble kritisert. Selv konfliktsky sørlendinger tok det ganske hardt altså. Jo, det der kan jeg forstå. Vi har også heftig tempo, men vi opererer ikke, vi må bare ta det som kommer veltende over oss, av og til bokstavlig talt.
Ja. En nær slektning av meg er anestesilege, og de har jo også høyt tempo og "farlige" situasjoner som oss, men fordelen hos dem er at når pasienten har kommet ut av narkosen og er ute av intensiven så er det sjelden det kommer noe senere.
Både vi og dere har trusselen om at man kan ha oversett noe i diagnostikken som plutselig kommer tilbake til en, vi har også komplikasjonene, som kan komme som lyn fra klar himmel. Det er en stressfaktor. Når en pasient kommer inn med proteseinfeksjon og blir referert på morgenmøtet så ser man at alle som opererer proteser øker et par cm i høyde opp på stolen fordi de kniper rompemusklene i angst for at det er en av dem som en selv har operert. Og det er jo ikke sånn at det er nødvendigvis kirurgen sin feil, langt i fra, som oftest er det jo pasientens forhold som spiller mest rolle, men det blir telt opp og lagt til den enkelte kirurg.