Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?
På sosiale medier - nei. Ikke uten å spørre. Jeg svarer riktignok ja om jeg blir spurt, har ikke noen problemer med at mine barn er med på lagbilder som legges ut. Men jeg synes ikke det er greit uten å spørre, og gjør det aldri selv.
På klubbsider er det greit, der innhenter man vel også stort sett tillatelse fra foreldre, slik at man sørger for at barna til de som har reservert seg ikke er med på bilder som legges ut. Det samme med skole og barnehage på deres nettsider.
Jeg har blitt veldig bevisst på dette etter at storesøster hadde ei jente i avdelingen i barnehagen som levde i skjul for en voldelig far. I alle anledninger i barnehagen fikk vi streng beskjed om at denne jenta ikke måtte bli med på bilder. Ikke bare at de ikke skulle legges ut, hun skulle ikke fotograferes overhodet. Ble hun uforvarende med på et bilde burde helst bildet slettes. Hun hadde langt, flott hår, og på ett tidspunkt ble dette klippet kort, for at hun ikke skulle kjennes igjen på avstand på gata. De bodde på et krisesenter, men ingen fikk vite hvor, og da de var ferdige i barnehagen fikk ingen vite hvilken skole hun skulle begynne på. Huff, det var skumle greier. Uansett, det har fått meg til å tenke meg om to ganger før jeg legger ut bilder hvor andres barn er med.