Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er det greit å legge ut lagbilder på sosiale medier?
Ja 49 42,24%
Nei 55 47,41%
Vet ikke 10 8,62%
Annet 2 1,72%
Deltakere: 116. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-14, 21:16   #1
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å legge ut lagbilder (av unger) på sosiale medier?

Lokalavisa her publiserer i hvert fall rundt 50 slike bilder etter hver cup i nærmiljøet, så hvis det Nefertiti hevder stemmer, ligger de vel syltynt an.

Gammel 01-02-14, 21:19   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 936
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Lokalavisa her publiserer i hvert fall rundt 50 slike bilder etter hver cup i nærmiljøet, så hvis det Nefertiti hevder stemmer, ligger de vel syltynt an.

De spør vel om lov? Det gjør de her.

Jeg stemte annet, ikke fordi jeg synes det er helt greit, men fordi jeg ser gjennom fingrene dersom det skjer.
Det er ikke kutyme for den slags på noen av lagene til Knotten, og jeg legger heller ikke ut bilde selv. Med mindre jeg har samtykke, selvsagt.

(Hvilket minner meg om at jeg må skaffe det for julecup-bildene.)

Gammel 01-02-14, 21:35   #3
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg stemte annet, ikke fordi jeg synes det er helt greit, men fordi jeg ser gjennom fingrene dersom det skjer.
Det er ikke kutyme for den slags på noen av lagene til Knotten, og jeg legger heller ikke ut bilde selv. Med mindre jeg har samtykke, selvsagt.

Ikke her hvert fall. Begge gutta har vært i avisa uten at vi har blitt spurt. Har et supert bilde fra en fotballcup i fjor hvor eldste er i fokus. Ulovlig kopiert fra hjemmesiden deres antagelig, men men.

Gammel 01-02-14, 22:16   #4
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

De spør ikke om lov, nei.

Gammel 01-02-14, 21:35   #5
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Kanskje lovverket jeg linket til kan tolkes slik at type lagbilder på cup'er etc. kan ses mer på som et situasjonsbilde enn et portrettbilde? Jeg vet ikke. Men ettersom det praktiseres av mange aviser skulle man tro de hadde lovverket på sin side, får jo nesten håpe det. Eventuelt tar de bare en sjanse på at ingen protesterer.

Jeg synes det er en god vane å spørre om lov uansett når man publiserer bilder av andres barn, spesielt med tanke på årsaker som Acsa nevner.

Jeg ville taklet det helt fint om lagbilder av mine barn dukket opp på nett uten mitt samtykke men jeg ønsker ikke å være ansvarlig for å publisere slike bilder selv. Situasjonsbilder med uidenifiserbare barn kan relativt lett brukes som erstatning hvis man ønsker å publisere bilder.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:52.