|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abortlov for menn?
Bør ikke det samme gjelde for kvinner? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Epikur
|
Niks. Det er bedre at kvinner som ikke vil ha barn pga nekete oppførsel får ta abort. Det krever en viss motivasjon å gå gjennom et svangerskap, en fødsel og ikke minst de 18-20 årene etterpå.
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Nemlig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
I vårt årtusen blir man vel stort sett uønsket gravid pga. nekete oppførsel, blir man ikke? Hull i kondomet og "kastet opp P-pillen" er tross alt ikke så veldig vanlig. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Selvfølgelig. Men har du noen sanksjon overfor de som er nekete? Skal de tvinges til å bære frem barnet? Og dermed ikke ta hensyn til det gjennom svangerskapet, noe som igjen går utover barnet?
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Nei, jeg har ikke det, og det første innlegget mitt var som sagt et svar til en som var veldig bastant om menn og prevensjon. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Jeg var veldig bastant på det. Og det var basert på artikkelen (har du lest den?). Der lot mannen være å bruke prevensjon, fordi damen trodde/påsto at hun ikke kunne bli gravid. Kvinner som virkelig ikke vil bli gravide hadde jo aldri stolt på en mann som sa det samme og droppet prevensjon.
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Det kommer jo helt an på hvilket forhold man har til fyren. I utgangspunktet ønsker jeg jo å stole på folk, spesielt folk jeg hopper til køys med. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Hvilke lover og regler synes du man skal håndheve da? Som er bedre enn de vi har i dag? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Jeg også tror at kvinnens "valg" har endret seg radikalt siden abort. Jeg skummet gjennom artikkelen i snl (store norske leksikon) for å se når abortloven kom og når p-pillen kom. P-pillen kom etter. Jeg vil jo si at kvinner og menn er blitt mer "likestilte" i prevensjonsspørsmålet i dag (ikke 100%) og da er det rimelig at også andre ting vurderes.
|
|
|
#11 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#13 |
|
etterpåklokest
|
Du om det. Jeg tror det er ganske mange liv i Norge som er et godt stykke unna hverdagen til de faste debattantene på FP. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Jeg har ikke sagt et ord om at jeg tror en slik abortlov kan fungere.
I setningen over, som du ikke qoutet, skrev jeg noe om menn. Så selvsagt har jeg verken skrevet eller ment at kvinner har mer ansvar enn menn for å forsørge barna sine.
Tenker du på at man har vært borte fra skolen og ikke lært om prevensjon? Blitt gravid i fylla? Jeg tipper at jeg kanskje vet mer om hverdagen til ikke-FP-mennesker enn det du gjør (jeg treffer mange av dem, hver dag) og også en del om tenåringsgraviditeter og hvordan disse oppstår. Mange tragiske skjebner, ja. Antar du prøver å si at de "ikke visste bedre", og det kan hende de ikke gjorde, men det går likevel innunder "nekeboksen" og ikke voldtekt/sprukket-kondom-boksen. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
etterpåklokest
|
Så klart det finnes mennesker som tar mer eller mindre bevisste dårlige valg, som gir kjipe konsekvenser for dem (og eventuelt de rundt dem, f.eks barna deres). "Nekete" mennesker får være din formulering. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
can-jur
|
Sånn er det bare her på FP. Kvinner som tar "dumme" valg, enten de får for mange barn, eller barn med feil menn, tar feil utdannelse eller velger dumme yrker kan bare ligge der å steke i sitt eget fett......
|
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Usolidarisk ovenfor hvem? For kvinner generelt? Personlig føler jeg ikke mer solidarisk ovenfor kvinner enn menn, og jeg har ingen problemer med å tenke meg situasjoner hvor det er hjerteskjærende for en mann at kvinnen som er gravid med hans barn tar abort, og at jeg ville ha følt mest sympati med ham.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|