|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?
Et ekte juletre, spesielt gran, forsurer jorda der det vokser slik at andre planter ikke kan vokse der på veldig, veldig mange år. Granplanting tar opp verdifull jord som kunne vært brukt til matproduksjon. Her i nord, hvor gran ikke hører hjemme naturlig, fortrenger den andre arter, og granplantefelt ute av kontroll har faktisk blitt et betydelig miljøproblem all den tid naturlige treslag som furu fortrenges, og også alle arter som vokser i denne type skog. Kortreiste juletre er i mine øyne som biolog og nordlending minst like ille som de danske edelgranene som blir fraktet 3000 kilometer for så å stå i ei stue å dø ferdig.
|
|
|
|
#2 |
|
Rockesøster
|
Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?Jeg tror jeg reagerer litt på gran, men ikke i en slik grad at jeg ofrer ekte juletre. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Da burde det jo være fint at man kapper dem ned og bruker dem opp.
|
|
|
#4 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?Takk Fubby. Jeg har lest akkurat samme skrevet av fagfolk som deg selv.
|
|
|
#5 |
|
Rockesøster
|
Men da bør det jo være et poeng å høste trærne her da? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Crazy Cat Lady
|
Problemet er at de færreste som anlegger store granfelt i løvskog tenker over at skogen skal vedlikeholdes over flere titallls år. Nå har grana begynt å så seg selv enkelte steder, og plantefeltene vokser. I mine øyne burde granplanting nord for saltfjellet forbys av miljøhensyn, og alt av eksisterende felt burde hogges ned og ikke erstattes av ny gran.
|
|
|
|
#7 |
|
Rockesøster
|
Signerer det, altså, det er et svare strev å holde skogen i sjakk nå. Jeg tror de vi arvet den av fikk noe slags tilskudd for den granplantingen i hin hårde dager, det er vel derfor det er så utbredt? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Stemmer det, ikke så veldig lenge siden heller. Jeg var med på å plante gran i regi av en ungdomsorganisasjon for relativt god betaling (offentlig støtte) første halvdel av nittitallet. Jeg grøsser når jeg tenker på det, og håper som mange som mulig på øyene utover her høster juletrær i egen og naboens skog. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|