Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
En av mine kjepphester er at å lage en erstatning for en tradisjon med religiøst innhold er alt annet enn verdinøytralt. Det er ikke sikkert det er aktuelt for alle som synes at religiøse tradisjoner er viktige å la barna sine delta på såkalt verdinøytrale alternativer heller.
Hvorfor mener du at den ikke er verdinøytral? Å fjerne religionsaspektet fra feiringer fører til en hednisk feiring?
Jeg er for markeringer av ulike religøse feiringer i skolen og barnehagen, bare så det er sagt. Jeg synes det er veldig viktig at mine barn får ta del i ulike religiøse markeringer, da jeg tror dette vil være med på å gi dem toleranse og forståelse.
Jeg tror og at med bedre informasjon så ville de aller fleste barn, uansett kulturbakgrunn kunnet delta på slike markeringer. Jeg var på julegudstjeneste sammen med jobben tidligere i uken. Der så vi en annen barnehage som hadde satt opp julespill. Presten fungerte som presentatør og fortalte litt rundt hva advent betyr osv. Veldig fint egentlig. Men hvorfor må vi avslutte med å be fader vår?
Jeg synes det er problematisk at utdanningsinstutisjoner nærmest bruker kristendom som premissleverandør for hva som er gode tradisjoner som er viktige å feire.