Sv: Er klassiske smykker safe?
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Det med diamanter synes jeg er vanskelig. Jeg har bare sertifiserte, og fra velkjente leverandører, men vet at sertifiseringen er mangelfull. Men samtidig vet jeg heller ingeting om gullet eller for den del den billige band-t-skjorten jeg har på meg. Det er så lett å henge seg opp i det som media tar tak i, og ta for gitt at alt annet er uproblematisk.
(Nå vet jeg at de som kommenterte diamanter i denne tråden generelt er opplyste på alle slike saker, så jeg beskylder ikke dem for flakse med vinden, altså. Det var bare mitt sedvanlige hjertesukk rundt boikottproblematikken.)
Diamanter er jo et luksusprodukt det er rimelig lett å unngå da, så jeg syns det stiller i en helt annen klasse enn å boikotte land og merkevarer generelt. I tillegg er det slik at det knapt finnes gode leverandører.
Jeg har valgt å bestille et smykke fra en leverandør som er fairtradesertifisert og økologisk på både gullet, sølvet og stenene, men det er det eneste smykkemerket solgt i Norge som er det. Jeg er allikevel ikke helt fornøyd med min egen avgjørelse, siden diamanter er virkelig så himla lett å unngå, og en så gjennomjævlig business. Det er som pels, bare her er det mennesker som lider. Det er liksom ikke tvil. Ei heller er det et motefenomen å boikotte diamanter, og medieoppmerksomheten på bransjen er omtrent lik null.